
Beveik prieš porą savaičių sostinės S. Dariaus ir S. Girėno aeroklube Kyviškėse vyko Vilniaus miesto akrobatinio skraidymo taurės ir respublikinės B kategorijos varžybos. Jose su svajonių lėktuvu į padangę išsiveržė mūsų kraštietis Šarūnas Staniulis, kilęs iš Daukantiškių kaimo (Gelgaudiškio sen.). Nors visose programose lakūnas parodė geriausius rezultatus, tačiau suklydo atlikdamas bandomąją figūrą. Tai ir nulėmė bendrą antrąją vietą varžybose.
Nuotr. Lakūnas Š.Staniulis skraidyti svajojo nuo pat vaikystės.
Skraidyti svajojo nuo vaikystės
Labai santūrus ir girtis nelinkęs jau du dešimtmečius Vilniuje gyvenantis Š.Staniulis prasitarė, kad skraidyti svajojo nuo pat vaikystės, tik šiam jo troškimui išsipildyti anais laikais nebuvo sąlygų. Iš tiesų beveik visi berniukai užaugę dažniausiai nori tapti lakūnais arba kosmonautais. Beje, ir ne vieną suaugusį žmogų vilioja noras skraidyti. Tas noras tikriausiai persidavė su genais nuo seniausių laikų, kai mūsų protėviai, žvelgdami į paukščius, patys troško pakilti į dangų. Visi prisimena graikų mitologijoje minimus sparnus, kuriuos iš plunksnų pasidarė Dedalas ir pakilo į dangų kartu su savo sūnumi Ikaru.
Sparnais mūsų kraštietis labiau susidomėjo 1983 metais, studijuodamas Kauno politechnikos institute. Tačiau paskraidęs keletą vasarų, kuriam laikui šio pomėgio turėjo atsisakyti. Intensyviau, pasak lakūno, skraidyti pradėjo tik prieš šešeriuss – septynerius metus, o su sportiniu lėktuvu į dangų pakilo maždaug prieš trejetą metų. Vokišką akrobatinį lėktuvą „Extra 300L“, su kuriuo varžybose laimėjo antrąją vietą, Š.Staniulis už savo lėšas įsigijo tik šį pavasarį ir tik todėl, kad nenorėjo skraidyti su pasenusiais ir nepatikimais rusiškais akrobatiniais lėktuvais. Tai jau antrasis nuosavas lakūno lėktuvas. Pasak jo, „Extra 300L“ - tai vienas iš saugiausių ir geriausių lėktuvų pasaulyje, antro tokio nėra visame Pabaltijyje. „Toks lėktuvas vienintelis mūsų kraštuose, kadangi yra labai brangus ir ypač patikimas. Jis vienintelis ir sertifikuotas akrobatinis lėktuvas pasaulyje, - tvirtino lakūnas. – Visi kiti – eksperimentiniai, neišbandyti. Kaip yra „Formulė 1“ bolidas automobilių sporte, tai čia būtų tokio pat lygio „Formulė 1“ lėktuvas aviacijoje.“
Laimėjimo nesureikšmina
Savo laimėjimo Š.Staniulis nesureikšmina. Pasak jo, tai nebuvo aukštos kvalifikacijos varžybos. Tačiau vyriausiosios varžybų teisėjos Violetos Gedminaitės teigimu, varžybos yra pakankamai svarbios tuo, kad akrobatika yra pats brangiausias sportas, bet nepaisant to, pagaliau Lietuvos padangėje pasirodė visiškai nauja vakarietiška technika. Nors naujuoju akrobatiniu lėktuvu Š.Staniulis pradėjo skraidyti tik nuo pavasario, užimti prizinę vietą savo širdies gilumoje tikėjosi, nes jau turi akrobatinių skrydžių patirties. „Svarbiausia, pasirodymo metu išlaikyti šaltus nervus ir viskas bus gerai“, - tikino mūsų kraštietis. Balus varžybų teisėjai, vertinantys lakūnų skrydžius, pradeda rašyti ne apšilimo metu, o tik po to, kai trimis lėktuvo sparno mostais lakūnas pasisveikina. Tai reiškia artisto programos pradžią. Taisyklėse yra labai tiksliai nustatyta, kokios bandomosios figūros gali būti atliekamos. Š. Staniulis danguje puikiai atliko vadinamąjį „čebatą“. Tik antroje figūroje, kurią galima pavadinti statinės dalimi, švelniai tariant, apsivertęs Š.Staniulio lėktuvas nestabtelėjo. Su savo naująja „Extra 300L“ jis susuko visą statinės figūrą, tad teisėjai už tai jį nubaudė 30 taškų. Šie taškai ir nulėmė bendrą antrosios vietos rezultatą. Nepaisant to, visiems skrydį stebėjusiems dalyviams buvo aišku, jog atlikdamas antrąjį pratimą favoritas niekam neužleis savo pozicijų.
Ateities svajonė - skraidyti
Tiems, kas bijo, dažnai patariame savo baimę nugalėti. O ką daryti tiems, kas bijo skraidyti? Pasak lakūno, skrydžio baimę reikia nugalėti skrydžiu, pajusti atsivėrusią erdvę ir džiaugsmą, norą ir vėl pakilti į dangų. Paklaustas, ką Š.Staniuliui reiškia skrydis, jis nedvejodamas atsakė, kad tai – įspūdžiai, kurių žemėje patirti neįmanoma. „Tai yra laisvė. Tai yra greitis. Tai yra jėga“, - tikino lakūnas, kuriam skrydis - ir sielos penas, ir begalinis džiaugsmas, be kurių jis jau negalėtų gyventi. Mūsų kraštietis prasitarė, kad dėl geros savijautos turi nors porą kartų per savaitę pakilti į dangų ir pajusti skrydžio džiaugsmą. Lakūnas pasakojo, kad savo pirmuoju austrišku lėktuvu „DA20 Katana“, kurį įsigijo prieš porą metų, kartu su žmona apskrido beveik visą Europą. „Laimėjimų nesiekiu, skraidau tik savo malonumui. Neturiu tokio tikslo – dalyvauti varžybose. Tam reikėtų daug sportuoti ir rimtai ruoštis“, - kalbėjo Š.Staniulis, ateityje svajojantis šalia aerodromo pasistatyti savo angarą ir skraidyti, skraidyti, skraidyti...