Apie vaizdo stebėjimo kameras diskutuota dar kartą

antikorupcijos komisija
Nuotr. Antikorupcijos komisija nusprendė siūlyti savivaldybės tarybos nariams grįžti prie Lietuvos savivaldybių asociacijos saugios savivaldybės koncepcijos svarstymo ir ieškoti galimybių surasti atsakingą asmenį, kuris tiesiogiai stebėtų vaizdo kamerų fiksuojamus vaizdus.


Agnė NAUMAVIČIŪTĖ

Ketvirtadienį vykusiame rajono savivaldybės Antikorupcijos komisijos posėdyje, kuriame taip pat dalyvavo Šakių rajono policijos komisariato viršininkas Mindaugas Akelaitis, viena iš plačiausiai diskutuotų temų – vaizdo stebėjimo kamerų situacija rajone.

Ne vieną kartą tiek viešojoje erdvėje, tiek rajono savivaldybės tarybos narių diskutuota apie tai, ar iš tikrųjų toks Šakių miesto ir miestelių vaizdo stebėjimas atneša didelę naudą, o gal kaip tik situaciją būtų galima pagerinti ir į visa tai pažvelgti kitu kampu. Koks tas kampas, Antikorupcijos komisija, padedama M. Akelaičio, ir bandė išsiaiškinti.

Policijos komisariato viršininkas kalbėjo, kad dėl stebėjimo kamerų yra dvi alternatyvos. Viena praktika, kai savivaldybė jas įrengia viešosiose vietose ir tiesiog filmuoja aplinką. Jei kas nors nutinka, veikia reaktyviai: peržiūri vaizdo įrašus ir bando nustatyti įvykio aplinkybes. Taip šiuo metu būtent ir yra stebimas mūsų rajonas. Antras galimas variantas, kai vaizdo stebėjimo kamerų vaizdą tiesiogiai stebi atsakingas asmuo ir, pamatęs kažką neįprasto, apie tai iškart informuoja policijos pareigūnus.

„Niekam ne paslaptis, kad mūsų savivaldybėje tų kamerų niekas nestebi, yra tik įrašinėjama. Mano žiniomis, vaizdo stebėjimo įranga mūsų rajone yra labai decentralizuota – atskiros seniūnijos perka įrangą, pačios įsirengia kameras ir filmuoja, o savivaldybės administracijos priežiūroje yra Šakių miesto vaizdo kameros. Mano supratimu, jei savivaldybės administracija veiktų kaip vienas juridinis asmuo, įskaitant seniūnijas, viskas galėtų veikti kaip centralizuota sistema“, – kalbėjo policijos viršininkas.

Anot M. Akelaičio, turėtume priimti principinį sprendimą – ar laukiame, kol kažkas atsitiks, ir pažiūrime, ką nufilmavome, ar vis dėlto bandome stebėti tai, kas vyksta, ir reaguojame į tai čia ir dabar. Viršininkas pateikė pavyzdį: pavasarį viešoje vietoje buvo užpulta ir sumušta moteris, iš jos buvo atimta rankinė. Galbūt tai buvo galima užkardinti, laiku pastebėjus neblaivius šlitinėjančius asmenis, jie būtų buvę sulaikyti, tada moteris nebūtų sumušta, praradusi turto ir patyrusi daugybės neigiamų emocijų.

M. Akelaitis pateikė pavyzdžių iš kitų savivaldybių, kuriose yra atliekamas nuolatinis kamerų fiksuojamo vaizdo stebėjimas. Štai Marijampolės miesto policijos pareigūnai, bendradarbiaudami su savivaldybe, net ir tamsiuoju paros metu kuo puikiausiai mato pažeidimus darančius asmenis. Kadangi stebėjimas vyksta tiesiogiai, pastebėjus pažeidimus, į įvykio vietą iškart išsiunčiami patruliai, kurie dažniausiai sulaiko galimus nusikaltėlius.

„Nuolatinis stebėjimas turėtų daug pliusų. Taip pat turėtų būti galvojama plačiau – stebėti ne tik Šakius, bet ir kitas seniūnijas. Jeigu būtų planuojama pasirinkti šį variantą, savivaldybė galėtų susitvarkyti infrastruktūrą ir paskelbti socialinės paslaugos pirkimą, tuomet galbūt kokia nors nevyriausybinė organizacija apsiimtų už tam tikrą mokestį organizuoti nustatytos apimties vaizdo stebėjimą visos savivaldybės miesteliuose“, – pavyzdį pateikė M. Akelaitis.

Viršininko manymu, prieš imantis kokių nors veiksmų reikėtų išsiaiškinti, ar įmanoma pasirengti stebėjimui, sutvarkyti teisinę bazę ir stebėti ne tik Šakių miestą, bet ir visą rajoną. Vėliau, įvertinus galimybes, stebėjimą paversti ne kažkokia biurokratine funkcija, o socialine paslauga.

Vis tik M. Akelaitis kalbėjo, kad šiandien viešasis saugumas sprendimus priimantiems asmenims nėra bate spaudžiantis akmenėlis, jeigu jis mažas ir netrukdo vaikščioti.

„Kadangi pas mus didelių problemų nėra, todėl jis nespaudžia, niekas tokių problemų nesprendžia ir į jas nesigilina. Bet su saugumu taip yra – nereikia laukti, kol į batą įkris Puntukas ir nebepaeisime“, – kalbėjo M. Akelaitis.

Antikorupcijos komisijos pirmininkas Romas Pukinskas Regioninės plėtros skyriui pateikė klausimų, susijusių būtent su vaizdo stebėjimu. Komisijos pirmininkas teiravosi, koks skyrius savivaldybės administracijoje kuruoja viešosios tvarkos palaikymo sritį, kokiam konkrečiai administracijos specialistui ir nuo kada tai pavesta atlikti. Atsakyme teigiama, jog administracijoje nėra paskirto skyriaus, kuris kuruotų šią sritį, ir nė vienam specialistui nepavesta kuruoti viešosios tvarkos palaikymo srities.

Šiuo metu Šakių mieste yra dešimt veikiančių rajono savivaldybės administracijos įrengtų stebėjimo kamerų, kurios savivaldybei atsiėjo maždaug 5,5 tūkst. eurų. Šiais metais numatyta nupirkti dar 7–10 kamerų, kurių įsigijimui numatyta 5 tūkst. eurų.

Pasibaigus diskusijoms šiuo klausimu, Antikorupcijos komisija nutarė siūlyti savivaldybės tarybos nariams ieškoti galimybių grįžti prie Lietuvos savivaldybių asociacijos saugios savivaldybės koncepcijos svarstymo, komisija pritarė, kad reikia ieškoti galimybių surasti atsakingą asmenį, kuris stebėtų vaizdo kameras, taip pat bus kreiptasi į Šakių policijos komisariatą dėl viešosios stebėsenos analizės pateikimo.