Reformų įkarštyje liko pamiršta vartotojų aptarnavimo kokybė

purlys
Nuotr. Energetikos viceministras Egidijus Purlys, išklausęs diskusijos dalyvių mintis ir kritines pastabas, pažadėjo probleminius klausimus išsiaiškinti su atsakingais pareigūnais ir pateikti atsakymus.


Violeta SEREDŽIUVIENĖ

Rajono savivaldybės kvietimu liepos 18 dieną Šakiuose lankėsi energetikos viceministras Egidijus Purlys. Jis susitiko su rajono administracijos ir savivaldybės įmonių vadovais, rajono verslo atstovais. Susitikimo metu plačiau aptartos problemos, su kuriomis susiduria rajono ūkininkai bei verslininkai, besinaudojantys AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) specialistų paslaugomis. Šiai valstybinei įstaigai priekaištų negailėjo dauguma susitikimo dalyvių.

Kraštiečio Žygimanto Vaičiūno vadovaujamos Energetikos ministerijos viceministro vizitas į Šakius buvo neatsitiktinis. Atvykti į vietą ir detaliau pasidomėti ESO veikla Šakių rajone viceministrą paskatino lukšiečio ūkininko Tomo Skaizgirio paviešinta gana skandalinga istorija. Dar šių metų sausio 17 dieną T. Skaizgirys turėjo išduotas elektros tinklų prijungimo sąlygas, tačiau elektros energijos tiekimo į naujai pastatytą gamybinį objektą nėra iki šiol. Per šešis mėnesius ESO naujam vartotojui kokybiškos paslaugos taip ir nesugebėjo suteikti.

„Svarbu išsiaiškinti, ar tai yra tam tikras žmogiškasis nesusikalbėjimas, ar pačios įstatyminės bazės spragos“, – sakė energetikos viceministras E. Purlys.

Pasak ūkininko, rajono savivaldybės tarybos nario T. Skaizgirio, problemų dėl ESO vangaus darbo kyla ir kitiems rajono ūkininkams bei verslininkams, tad šį klausimą reikėtų vertinti ne kaip vieno vartotojo problemą, o situaciją aiškintis iš esmės.

„Šiuo metu aš vykdau ES remiamą investicinį projektą. Dar žiemą pasistatėme daržovių sandėlį, tačiau iki šiol dar neturime elektros energijos tiekimo. Kreipėmės į įmonę, kuri užsiima projektavimu, kreipėmės į ESO – niekas nejuda į priekį. Vieną kartą gauname atsakymą, kad prašymas blogas, kitą kartą, kad kažką ne taip užpildėme. Situacija tokia, kad aš turiu jaustis kaltas, nes man reikia elektros energijos. Normaliame versle, kur yra konkurencija, tokia paslauga vartotojui seniai būtų suteikta. Deja, ESO šiuo metu yra vieninteliai padėties šeimininkai“, – apie nesibaigiančius biurokratinius slenksčius pasakojo ūkininkas. Svarbiausia tai, jog dėl tokio vangaus ESO specialistų darbo, kuomet net atėjus vasarai daržovių sandėliuose nėra elektros energijos tiekimo, ūkininkas gali patirti didžiulių nuostolių – sandėliuose gali supūti daržovės.

„Jei ESO dirbtų kaip priklauso, jau nuo gegužės mėnesio aš galėjau naudoti elektros energiją ir mokėti valstybei mokesčius, kuriuos dabar ji prarado“, – sakė ūkininkas T. Skaizgirys, pateikdamas ir daugiau pavyzdžių, kaip rajono ūkininkams nesiseka bendradarbiauti su ESO specialistais.

Štai Griškabūdžio seniūnijos ūkininkas Leonas Galginaitis, pasistatęs naujus grūdų elevatorius, jau metai laiko niekaip neišsprendžia problemų dėl elektros tiekimo. Plokščių žemės ūkio bendrovėje tas pats – pastatyti nauji bokštai, tačiau bendrovės vadovui nepavyksta susitvarkyti nepakankamos galios elektros energijos tiekimo klausimų.

Ateityje problemų turėtų sumažėti

„Jeigu šiandien jums reikėtų spręsti panašius klausimus, manau, tikrai turėtumėte mažiau problemų, nes prieš kelias savaites Seime buvo priimti tam tikri elektros energetikos ir energetikos įstatymų pakeitimai, palengvinsiantys vartotojų padėtį būtent regionuose. Ateityje situacija turėtų keistis“, – pastebėjo viceministras E. Purlys.

Pasak jo, sumažės savivaldybės išlaidos, nes numatyta paprastesnė savivaldybės turto perdavimo ESO tvarka. Priimti pakeitimai dėl žemės servitutų pakeitimo ir atlyginimo skyrimo žemės savininkams. Artimiausiu metu bus paruošta metodika, kaip turi būti įvairius nepatogumus patiriantiems žemės savininkams apskaičiuota vienkartinė ar kitokia kompensacija, kurią išmokės tinklų operatoriai. Viceministras patikino, jog bus sprendžiamas klausimas, kaip palengvinti ir sutrumpinti procedūras naujiems elektros vartotojams. Turėtų būti mažiau biurokratizmo ir popierizmo, o prisijungimo terminai sutrumpėti.

„Tinklų operatoriai savo darbą turi atlikti taip, kad žmonės ir įmonės dėl prisijungimo prie elektros tinklų į operatorių kreiptųsi tik du kartus – norėdami sužinoti elektros kainą ir pasirašyti sutartį“, – sakė viceministras.

Suabejota ESO veiklos politikos teisingumu

Rajono savivaldybės meras Edgaras Pilypaitis pastebėjo, jog teisės aktų reguliavimas ir jų pritaikymas iš tiesų turėtų padėti išspręsti tam tikras esmines problemas, kylančias vartotojams. Visgi, pasak rajono vadovo, jaučiama tendencija, kad rajonams nėra skiriama tiek dėmesio, kiek reikėtų. Gal todėl neretai ir kalbame apie egzistuojančias dvi Lietuvas.

Šiandieninius ESO veiklos principus kritikavo rajono savivaldybės vicemeras Bernardinas Petras Vainius. Tikru pasityčiojimu jis vadino bendrojo telefono 1802 teikiamas paslaugas. Kaip žinia, AB „Energijos skirstymo operatorius“ savo veiklą pradėjo nuo praėjusių metų sausio, sujungus AB LESTO ir akcinę bendrovę „Lietuvos dujos“. Deja, vicemero manymu, situacija šalies savivaldybėse pasikeitė tik į bloga. Problemų turi daugelis elektros vartotojų, nes tiesiogiai ir operatyviai susisiekti su specialistais nėra jokių galimybių. Šakiuose neliko jokio aptarnavimo centro.

„Šiandien Energijos skirstymo operatorius, būdamas rinkoje monopolistu, tampa tiesiog nevaldomas. Eilinis vartotojas ar ūkiniai subjektai pastatomi tiesiog į kampą“, – sakė vicemeras B. P. Vainius.

Energetikos viceministras E. Purlys sutiko, jog akivaizdi informacijos suteikimo ir žmogiškojo bendravimo problema.

„Įmonės optimizacija ir mėginimas mažintis kaštus bei elektros energijos kainą sveikintinas, bet dar vis neturime atsakymo, ar tikrai reikėjo naikinti visose savivaldybėse klientų aptarnavimo poskyrius. Akivaizdu, kad mažinant aptarnaujančiojo personalo skaičių šiek tiek pralošiama dėl aptarnavimo kokybės ir operatyvumo. Kalbėsimės su įmonės vadovybe ir bandysime gauti rūpimus atsakymus“, – patikino viceministras E. Purlys.

Išsakė visas susikaupusias bėdas

Susitikimo metu UAB „Šakių komunalinis ūkis“ inžinierius  Giedrius Pulokas kalbėjo apie problemas, susijusias su ESO paslaugų teikimu daugiabučių namų gyventojams, ypač tuomet, kai vyksta daugiabučių renovavimo darbai. UAB „Šakių šilumos tinklai“ direktoriaus Laimučio Kasparavičiaus išsakytos problemos, susijusios su dar 2015 metais įdiegta šildymo biokuru sistema, pirmiausia buvo adresuotos Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai. Dėl nepalankiai susiklosčiusios, į nustatytas metodikas netelpančios situacijos nustatant bazinę kainą, šakiečiai atsidūrė itin sudėtingoje situacijoje. Įdiegus šildymą biokuru, dėl nustatytos nepalankios bazinės kainos šilumos tinklai gali patirti didžiulių nuostolių. Energetikos viceministras pažadėjo tarpininkauti ir padėti surengti trišalį susitikimą su atsakingais valstybės pareigūnais.

Vicemeras B. P. Vainius svečio klausė, ar įmanoma būtų suderinti su ESO, kad tuo pačiu metu, kai rajone pagal numatytus terminus vyks atskirų gatvių atkarpų tvarkymo darbai, ten esančios orinės elektros linijos būtų pakeistos į kabelines. Kaip pastebėjo Regioninės plėtros skyriaus vedėjas Vitas Girdauskas, sėkmingai suderinti darbus su ESO yra labai svarbu ir dėl to, nes vykdant atskirus ES remiamus infrastruktūros tvarkymo projektus turi būti laikomasi griežtų darbų atlikimo terminų.

Pasak viceministro E.Purlio, gatvių apšvietimas – prioritetinė Energetikos ministerijos veiklos sritis, tad ESO tikrai turėtų peržiūrėti savo investicinius planus ir juos pakoreguoti pagal savivaldybės poreikius, kad nereikėtų antrą kartą atlikti gatvių aplinkotvarkos darbų. Svečias susitikimo dalyvius patikino, kad visus jam pateiktus „namų darbus“ stengsis kuo greičiau atlikti ir džiaugsis sulaukęs dalykiškų pastabų ir pasiūlymų ateityje.