Susipažino su Švedijos specialiųjų mokymo priemonių gausa

ciulkinyteAsta GVILDIENĖ

Šakių „Varpo“ vidurinės mokyklos spec.pedagogė Rasuolė Čiulkinytė kartu su 40 specialisčių iš visos Lietuvos dalyvauja Specialiosios pedagogikos centro vykdomame projekte „Specialiųjų mokymo priemonių rengimas“ bei vienoje iš sudedamųjų jo dalių „Specialiųjų mokymo priemonių vertintojų rengimas“.

Nuotr. Šakių „Varpo“ vidurinės mokyklos spec.pedagogė R.Čiulkinytė ruošiasi tapti 40 specialiųjų mokymo priemonių vertintoja.

R.Čiulkinytės teigimu, šis projektas tai ne tik 88 privalomos seminarų ir praktinių užsiėmimų valandos, bet ir tarptautiniai vizitai. Vienas jų vyko spalio 17 – 21 dienomis Švedijos Karalystėje. Tarp dvylikos laimingųjų projekto dalyvių, galėjusių susipažinti su šios šalies specialiojo ugdymo priemonėmis, buvo ir „Varpo“ vidurinės mokyklos spec. pedagogė.

Ji teigė, kad tai buvo labai naudingas vizitas. Jo metu lietuvių delegacija turėjo galimybę susitikti su Švedijos specialiojo ugdymo agentūros atstove Agneta Gustafsson, kuri supažindino juos su Švedijos švietimo sistema ir specialiojo ugdymo vieta bei svarba, specialiųjų mokymo priemonių taikymu, parinkimu ir pagalba dirbant su jomis.
 
R.Čiulkinytės manymu, neįgaliems žmonėms Švedijoje gyventi tikrai lengviau nei pas mus. Jiems nemokamai ir individualiai parenkamos ir pritaikomos visos reikalingiausios specialiosios priemonės. Švedai labai rūpinasi savo šalies specialiųjų poreikių ir neįgaliais žmonėmis, kurie sudaro apie 20 proc. visų gyventojų.

Projekto dalyviai apsilankė Švedijos pagalbinės technologijos institute, susipažino su jo istorija ir veikla. Čia, pasak spec.pedagogės, didžiausią įspūdį paliko plačios techninių pagalbos priemonių individualaus pritaikymo galimybės ir komandinis darbas (techninės pagalbos centras – tėvai – mokykla – ergoterapeutai), parenkant šias priemones.

Datatek asociacijos Stokholmo padalinyje, R.Čiulkinytės teigimu, projekto dalyviai buvo apstulbinti kompiuterinių mokymo priemonių, skirtų alternatyviai komunikacijai, gausa. Labai vertinga skyriaus darbuotojų parengta medžiaga su nuorodomis į internetines mokomųjų programų svetaines, kompiuterinis žaidimo metodas ir jo taikymas visos Švedijos mastu.

Lietuvių delegacija apsilankė ir „ID-Dagarna“ parodoje, kur susipažino su naujausiomis kompiuterinėmis programomis ir techninėmis priemonėmis, pritaikytomis įvairių vystymosi ir pažintinių sutrikimų turintiems asmenims. Pasak spec. pedagogės, labai naudingi susitikimai, diskusijos ir seminarai vyko parodų salės stenduose.

„Didžiausią įspūdį vizito metu paliko visuomenės ir valstybės požiūris į lengvesnę ar sunkesnę negalią turintį žmogų, - įspūdžiais dalijosi R.Čiulkinytė. – Labai išvystytos pagalbinės technologijos ir nemokama valstybės parama parenkant ir pritaikant techninės pagalbos priemones namuose, mokykloje, darbe.“

Pašnekovė parodė, kaip Švedijoje spec. poreikių žmonėms pritaikomos klaviatūros, pelės, įvairios programos bei mokymo priemonės. Labai novatoriškas ir patogus parkeris su mikrofonu, skirtas atminties, skaitymo, rašymo sutrikimų turintiems mokiniams ir vyresniems žmonėms. Jis naudojamas pilnam išgirstos informacijos atkūrimui. Parkeriu su mikrofonu mokinys ant specialaus popieriaus lapo pasižymi  keletą žodžių ar frazių. Sujungus šį rašiklį su kompiuteriu, kuriame taip pat įdiegta atitinkama programa, rašikliu vesdamas per savo pažymėtus žodžius ar frazes, gali išgirsti ir tuo pat metu kompiuterio ekrane perskaityti visą jam anksčiau pateiktą informaciją arba pasirinktą jos dalį, sustabdyti reikiamose vietose, pakartoti, išsaugoti.

R.Čiulkinytės manymu, tokios priemonės atveria platesnes ugdymosi galimybes atminties sutrikimų turintiems mokiniams, palengvina ne tik informacijos priėmimą, bet ir jos suvokimą – yra galimybė girdėti ir skaityti atkuriamą tekstą.

Spec. pedagogės teigimu, Lietuvos švietimo sistemoje reikėtų dėti daugiau pastangų ir skirti investicijų, kad visuomenė žmogui su negalia taptų prieinamesnė. Mūsų šalyje dar reta bendrojo ugdymo įstaiga turi liftą ar neįgaliesiems pritaikytą tualetą. Nepaisant kasmet išleidžiamų naujų priemonių, vis dar jaučiamas jų stygius. Taip pat labai svarbu pasirūpinti, kad specialiosios priemonės būtų prieinamos ne tik pagalbos mokiniui specialistams ar mokytojams, bet ir vaiko šeimai, dienos centrams, ikimokyklinio ugdymo įstaigoms.

Prenumeruok laikraščio el. versiją!

Orai Šakiuose

Kaip atsikratote žaliosiomis atliekomis?

klausimelis 04 16Dalė iš Griškabūdžio:

Lapus, daržovių atliekas kompostuojame. Po to kompostą naudojam ant daržo. Nugenėtas medžių šakas patys susismulkinam ir naudojam kaip kurą. Žinau, kad žaliąsias atliekas galima vežti į tam skirtas aikšteles. Bet kai kaime gyveni, tai nereikia niekur vežti. Be to, tokių atliekų nedaug ir susidaro. Nupjauta žolę dedu apie medelius, krūmus. 

klausimelis 04 16 2

Ilma iš Šakių:

Šiuo metu gyvenu bute. Tad dėl žaliųjų atliekų tvarkymo ir rūpesčių neturiu. Jeigu tvarkomės, pasigrėbiam apie daugiabutį, tai sukraunam į krūvas, kurias po to išveža seniūnija. Be abejo, žinom, kad reikia atsakingai ir gamtoje elgtis poilsiaujant, todėl ir laužą tik tam skirtose vietose kūrenam, dar ir šiukšles, kitų paliktas, surenkam.


BlueYellow-baneris
 
TKV sakiai350
sms
Mes vertiname jūsų privatumą
Mes naudojame slapukus. Kai kurie iš jų yra būtini svetainės veikimui, o kiti padeda mums tobulinti šią svetainę ir jūsų naršymo patirtį (stebėjimo slapukai). Galite patys nuspręsti, ar norite leisti slapukus, ar ne. Atkreipkite dėmesį, kad juos atmetę negalėsite naudotis visomis svetainės funkcijomis.