Nuotr. Savivaldybės tarybos narys Laurynas Suodaitis iškėlė klausimą dėl profesinio mokymo įstaigos steigimo Šakiuose. Anot L. Suodaičio, toks žingsnis taptų startu į rajono sėkmę verslo atžvilgiu.
Agnė NAUMAVIČIŪTĖ
Dar rugsėjo viduryje vykusiame forume „Investuok Šakiuose“ savivaldybės tarybos narys Laurynas Suodaitis kalbėjo apie profesinį mokymą ir apie tai, kad rajone trūksta kvalifikuotos darbo jėgos. Atrodo, L. Suodaitis užsimojo šį klausimą spręsti iš esmės ir raštu kreipėsi į savivaldybės tarybą bei rajono merą Edgarą Pilypaitį dėl laikinosios komisijos „Dėl profesinio mokymo įstaigos steigimo Šakių mieste“ sudarymo.
Patalpų klausimas
Pirmadienį į darbinį pasitarimą apsvarstyti tarybos nario pasiūlymo susirinko „Varpo“ mokyklos direktorius Vitas Daniliauskas, „Žiburio“ gimnazijos vadovė Jūratė Mozūraitienė, Marijampolės profesinio rengimo centro (MPRC) direktorius Vidas Šalaševičius, rajono valdžios atstovai bei Švietimo ir sporto skyriaus darbuotojai.
Savo kreipimesi L. Suodaitis nurodė, kad minėtoji komisija turėtų išanalizuoti profesinio mokymo įstaigos steigimo galimybes integruojant naują įstaigą į esamą Šakių miesto vidurinio mokymo sistemą ir infrastruktūrą, sudaryti mokyklos steigimo ir veiklos planą pirmiems trims mėnesiams bei pateikti savivaldybės tarybai išvadas ir rekomendacijas dėl racionaliausio profesinio mokymo įstaigos steigimo Šakių mieste varianto.
Nors tarybos nario rašte nurodyta pavedimus atlikti per šešis mėnesius, rajono meras E. Pilypaitis teigė, kad visų pirma reikia apskritai apžvelgti situaciją ir su profesiniu mokymu susijusius planus.
„Varpo“ mokyklos direktorius įsitikinęs, kad pirmiausiai iškyla patalpų trūkumo problema, mat anksčiau ar vėliau bus privalomas penkiamečių ugdymas, tuomet dalis jų bus mokomi „Varpo“ mokykloje, tad visos patalpos bus užpildytos ir profesinį mokslą kremtantiems vaikams paprasčiausiai nebus vietos.
V. Šalaševičius taip pat pabrėžė, kad MPRC Kudirkos Naumiesčio skyrius iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų renovuotas prieš dvejus metus, o, vykdant projekto įsipareigojimus, veikla čia privalo nenutrūkti penkerius metus po projekto įgyvendinimo.
„Antras dalykas – mokinių skaičius mažėja. Šiemet į specialybes priėmėme 41 mokinį, iš viso Kudirkos Naumiestyje mokosi apie 200 vaikų. Teko bendrauti su vienu iš Švietimo ir mokslo ministerijos viceministrų, teiravausi, kokios profesinio mokymo galimybės ir ateitis. Šiuo metu ministerija rengia optimizavimo planą, jame galėtų būti numatytos galimybės, kad Kudirkos Naumiesčio arba Vilkaviškio skyrius būtų prijungtas prie kažkurios mokyklos. Tačiau skyrius būtų prijungiamas kaip technologinė klasė, įsteigiant filialą. Tada jo išlaikymas tektų savivaldybei. Tačiau tai tik pamąstymai. Jeigu ir reikėtų galvoti apie kažkokį jungimą, tai gal su Kudirkos Naumiesčio gimnazija“, – kalbėjo V. Šalaševičius.
Idée fixe
„Žiburio“ gimnazijos vadovė L. Suodaičio siūlymą įvardijo kaip idée fixe. Anot jos, visų pirma labai svarbu žinoti, kokios specialybės šioje įstaigoje būtų ruošiamos.
„Profesinė mokykla yra labai brangi. Jeigu galvojame apie specialistą, dirbantį su šiuolaikiniais įrankiais, tam reikėtų skirti labai daug pinigų. Ar mes jų tiek turime?“ – svarstė J. Mozūraitienė.
Vicemeras Bernardinas Petras Vainius iškėlė esminį klausimą, ar Šakių rajone apskritai reikalingos dvi profesinės mokyklos.
„Į klausimą, kodėl atmetame tokį pasiūlymą, labai aiškiai atsakė V. Šalaševičius – Kudirkos Naumiestyje mokykla privalo egzistuoti dar bent trejus metus dėl padarytų investicijų“, – tęsė B. P. Vainius.
Savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Elvydas Pauliukėnas net neabejoja, kad rajono gyventojų paklausus, ar geriau būtų, jei profesinė mokykla būtų Šakiuose ar liktų Kudirkos Naumiestyje, žmonės pasirinktų Šakius. Tačiau jei paklaustume, kokios galimybės taip padaryti, ko gero, patarimų nesulauktume.
„Dviejų profesinių mokyklų rajone mums niekas neleis steigti. Jeigu nebūtume pririšti prie to, kad Kudirkos Naumiestyje mokykla turi veikti dar trejus metus, galėtume pakalbėti apie filialo steigimą Šakiuose, jeigu atsilaisvintų patalpų“, – kalbėjo E. Pauliukėnas.
Po ilgų diskusijų rajono meras svarstė, kad, mažėjant žmonių skaičiui, kurti kažką naujo, šiuo atveju – profesinę mokyklą Šakiuose, būtų neracionalu finansiniu požiūriu. Tačiau meras neatmetė galimybės, jeigu bus priimtas įstatymas ilginti mokslo metus, kad moksleiviai, pasirinkę tinkamiausią būdą, su profesiniu mokymu susipažintų kiek įmanoma iš arčiau ir suprastų, kad tokioje įstaigoje besimokantis asmuo nėra niekuo blogesnis už kitus.
Galų gale E. Pauliukėnas pakartojo jau išsakytą mintį, kad jeigu rajone nebūtų profesinio rengimo centro, tuomet tarybos nario siūlymas būtų suprantamas. Tačiau dabartinėje situacijoje, kai centras yra, tačiau galbūt šiek tiek nepatogioje vietoje, teisingiausia būtų ieškoti instrumentų šiai problemai spręsti, o ne kurti naują įstaigą.
Rajono sėkmė
Visiškai priešingą nuomonę šiuo klausimu turi L. Suodaitis, kuris, beje, posėdyje nedalyvavo, nes į jį, kaip pats teigė, paprasčiausiai nebuvo pakviestas. L. Suodaitis atvirai sakė, kad mūsų rajonui būtina turėti tas profesijas, kurios yra aktualios dabartinėje darbo rinkoje ir, kas be ko, yra gerai apmokamos. Anot tarybos nario, visos profesijos yra gerbtinos, bet ne už visas mokama padori alga. L. Suodaičio nuomone, Šakiuose ruošiant informacinių technologijų, mechatronikos specialistus, atsirastų norinčių mokytis šių specialybių, o jas įgiję asmenys galėtų dirbti ne tik Šakiuose, bet ir visame pasaulyje ir už tai gautų gerus pinigus.
„Adekvačiai, jei turėtume pakankamai šakiečių, kurie įgytų tas profesijas, kurias baigusių darbuotojų reikia dideliems, stambiems investuotojams ar mažesnėms kompanijoms, mums būtų daug lengviau jas atsivesti į Šakius. O dabar, kai ateina investuotojai, prasideda ekonominių ir socialinių problemų sprendimas. Tokios mokyklos įrengimas padėtų išspręsti daug problemų, kurių mes šiandien turime, kas be ko, tai taptų startu į rajono sėkmę verslo atžvilgiu. Kai kalbama apie Kudirkos Naumiesčio skyriaus įsipareigojimus, duok, Dieve, per tuos trejus metus mokyklą Šakiuose įkurkim ir bus labai gerai. Jų turimos geros kompetencinės bazės nebūtina griauti, ją galima išnaudoti techniniams mokymams. Jie giriasi technine baze, o ruošia socialinius darbuotojus“, – nuomonę išsakė L. Suodaitis.