Komisija patvirtino teigiamą preliminarų vertinimą dėl Lietuvos trečiojo mokėjimo prašymo, siekiančio 463 mln. eurų (175 mln. eurų dotacijų ir 288 mln. eurų paskolų), pagal Atsigavimo ir atsparumo didinimo priemonę, pagrindinę „NextGenerationEU“ dalį
Po 2024 m. rugsėjo 16 d. pateikto mokėjimo prašymo vertinimo Komisija preliminariai nusprendė, kad Lietuva sėkmingai įvykdė 25 orientyrus ir 3 tikslus, nustatytus Tarybos įgyvendinimo sprendime dėl antrosios dotacijų ir antrosios paskolos dalių.
20 reformų ir 6 investicijos skatins teigiamus pokyčius elektros energijos saugojimo įrenginių, medicinos paslaugų, švietimo programų, atsinaujinančios energijos ir mokesčių surinkimo srityse.
Svarbiausios priemonės šiame mokėjimo prašyme:
- Efektyvesnė skubi pagalba dėl vieno Skubios pagalbos centro: Greitosios pagalbos dispečerinės bus integruotos į vieną Skubios pagalbos centrą. Tai leis žmonėms gauti greitesnę ir efektyvesnę skubią pagalbą pagal vienodus standartus. Pagerintos ir greitosios pagalbos darbuotojų darbo sąlygos.
- Mažiau biurokratinių kliūčių atsinaujinančiai energijai: Įgyvendinta keletas reformų, supaprastinančių administracinius reikalavimus atsinaujinančios energijos diegimui. Į šiuos pokyčius įeina: (I) hibridinių jėgainių apibrėžimas ir reglamentavimas, (II) vieno vystymo ir gamybos leidimo įvedimas hibridinėms jėgainėms, (III) vystymo ir gamybos leidimų atsisakymas iki 100 kW galios atsinaujinančios energijos šaltiniams ir prosumeriams, (IV) leidimų suteikimo procedūrų trukmės apribojimas iki vienerių metų naujoms atsinaujinančios energijos jėgainėms.
Tolimesni veiksmai
Komisija jau pateikė savo preliminarų vertinimą dėl Lietuvos pasiektų orientyrų ir tikslų Ekonomikos ir finansų komitetui (EFK), kuris turi keturias savaites pateikti savo nuomonę. Mokėjimas Lietuvai gali būti atliktas po EFK nuomonės ir Komisijos mokėjimo sprendimo priėmimo.
Pagrindinė informacija
Lietuvos atsigavimo ir atsparumo didinimo plane numatytas platus investicijų ir reformų priemonių spektras. Planas bus finansuojamas 3,85 mlrd. eurų suma, iš kurių 2,3 mlrd. eurų yra dotacijos ir 1,55 mlrd. eurų – paskolos.
Komisija siūlo vieningą skaitmeninį deklaravimo portalą siekiant sumažinti administracinę naštą siunčiant darbuotojus į komandiruotes
Komisija siūlo sukurti vieningą skaitmeninį deklaravimo portalą įmonėms, teikiančioms paslaugas ir laikinai siunčiančioms darbuotojus į kitą ES valstybę narę, vadinamus „komandiruojamais darbuotojais“. ES Bendrojoje rinkoje yra 5 milijonai komandiruojamų darbuotojų. Viena pagrindinių administracinių kliūčių, su kuria susiduria jų darbdaviai, yra skirtinga dokumentacija kiekvienoje valstybėje narėje.
Valstybės narės galės naudotis šiuo viešuoju portalu savanoriškai. Tos šalys, kurios pasirinks naudotis naujuoju vieningu skaitmeniniu deklaravimo portalu, sumažins įmonių administracines išlaidas, kai šios siunčia darbuotojus į užsienį. Tai prisidės prie Komisijos tikslo sumažinti įmonių ataskaitų teikimo naštą 25 proc, kaip nurodyta jos komunikate „ES ilgalaikio konkurencingumo stiprinimas“, kartu visiškai išlaikant aukštą komandiruojamų darbuotojų teisių apsaugos lygį pagal ES ir nacionalinius įstatymus.
Šis pasiūlymas taip pat leis geriau laikytis esamų taisyklių ir užtikrins teisingą judumą, laikantis aukštų darbuotojų apsaugos standartų. Siekiant didesnio skaidrumo, valstybės narės galės išsiųsti deklaracijos kopiją komandiruojamiems darbuotojams.
Komisijos siūlomas įrankis:
- Sumažins administracinę naštą siunčiant darbuotojus: Vieningas skaitmeninis deklaravimo portalas leis paslaugų teikėjams naudoti vieną formą, o ne 27 skirtingas nacionalines formas. Tai vidutiniškai sumažins deklaracijoms skiriamą laiką 73 proc. Vieninga forma bus prieinama visomis oficialiomis ES kalbomis. Prašoma informacija susiaurinta iki maždaug 30 duomenų punktų. Tai suteiks patogią vieno langelio deklaravimo sistemą komandiruojamiems darbuotojams ES.
- Sustiprins valstybių narių bendradarbiavimą: Naujasis portalas bus „Vidinės rinkos informacinės sistemos“ (VRIS) dalis. Valstybės narės jau naudoja VRIS, kai reikia informacijos arba prašoma abipusės pagalbos užtikrinant komandiruojamų darbuotojų taisyklių laikymąsi. Viešasis sąsajos sprendimas bus pagrįstas technologijomis, jau naudojamomis elektroniniam komandiruojamų kelių transporto darbuotojų deklaravimui, kuris nuo 2022 m. yra susietas su VRIS.
- Rems darbuotojų apsaugą: Supaprastinus deklaracijų pateikimo ir atnaujinimo procesą, sumažės nesilaikymo atvejų ir padidės komandiravimo skaidrumas. Tai leis valstybėms narėms efektyviai ir kryptingai atlikti patikrinimus, stiprinant komandiruojamų darbuotojų teisių apsaugą.
„Booking“ dabar privalo laikytis Skaitmeninių rinkų akto
Po to kai „Booking Holdings Inc.“ (BHI) 2024 m. gegužės 13 d., buvo paskirtas „vartų saugotoju“, jis privalo užtikrinti, kad jo tarpininkavimo paslauga „Booking.com“ atitiktų visus Skaitmeninių rinkų akto (SRA) reikalavimus.
Konkrečiai tai reiškia, kad viešbučiai, automobilių nuomos įmonės ir kiti kelionių paslaugų teikėjai, kurie dirba su savo klientais per „Booking.com“, gali pradėti naudotis naujomis galimybėmis:
- SRA draudžia vadinamąsias „pariteto“ sąlygas. Tad viešbučiai, automobilių nuomos įmonės ir kiti paslaugų teikėjai, naudojantys „Booking.com“, dabar gali laisvai siūlyti skirtingas (įskaitant geresnes) kainas ir sąlygas savo svetainėje ar kituose kanaluose nei „Booking.com“.
- „Booking“ negali padidinti komisinio mokesčio ar pašalinti verslo naudotojų pasiūlymus, jei jie pateikia skirtingas kainas kitoje svetainėje nei „Booking.com“. Tai reiškia, kad kitos platformos ir kelionių paslaugų teikėjai gali konkuruoti lygesnėmis sąlygomis, skatinančiomis inovacijas ir mažesnes kainas.
- Viešbučiai ir kitos kelionių paslaugos turės realaus laiko prieigą prie duomenų, kuriuos jie ir jų klientai sukuria naudojant „Booking.com“, suteikdami šioms įmonėms naujų įžvalgų.
- Verslo naudotojai dabar gali pasirinkti perkelti savo sukurtus duomenis iš „Booking.com“ į alternatyvias platformas. Tai leis viešbučiams ir kitiems aktualiems kelionių paslaugų teikėjams kurti inovatyvesnius pasiūlymus ir pritaikytus sprendimus, suteikiant jiems konkurencingesnę poziciją rinkoje.
Nuo šiandien „Booking“ privalo įrodyti, kad visiškai ir veiksmingai laikosi SRA reikalavimų, pateikdama atitikties ataskaitą. Vieša šios ataskaitos versija prieinama specialiame Komisijos SRA puslapyje. Be to, „Booking“ pateikė Komisijai nepriklausomai audituotą vartotojų profiliavimo metodų aprašą ir neslaptą vartotojų profiliavimo ataskaitos versiją. Galiausiai, Komisija įpareigojo „Booking“ išsaugoti visus dokumentus ir informaciją, kurie gali būti svarbūs vertinant ir stebint veiksmingą SRA įgyvendinimą.
Dabar Komisija kruopščiai analizuos atitikties ataskaitą ir vertins, ar įgyvendintos priemonės veiksmingai atitinka SRA reikalavimus ir tikslus. Vertinant bus remiamasi ir suinteresuotų šalių įžvalgomis, įskaitant viešą atitikties seminarą, kuris vyks 2024 m. lapkričio 25 d., kur „Booking“ turės galimybę pristatyti savo sprendimus.
ES stiprina gynybos pasirengimą, pirmą kartą skirdama finansinę paramą bendrai gynybos pirkimų programai
Komisija patvirtino finansavimą penkiems tarpvalstybiniams projektams, siekiant skatinti labiau koordinuotus ir efektyvesnius gynybos pirkimus ES valstybėse narėse.
Pagal Europos gynybos pramonės stiprinimo per bendrus pirkimus instrumentą kiekvienas iš penkių pasirinktų projektų gaus po 60 mln. eurų, o bendra finansavimo suma sudarys 300 mln. eurų.
Bendri pirkimai, remdamiesi ekonomijos apimtimi, suteiks valstybėms narėms galimybę įsigyti svarbių gynybos priemonių už prieinamesnę kainą, taip pat užtikrins geresnį karinių pajėgų tarpusavio veikimą. Didesni kontraktai suteiks pramonei aiškesnes perspektyvas ir didesnį stabilumą, leisdami Europos pramonei pritaikyti gamybos pajėgumus pagal Europos gynybos poreikius. Apskritai, bendri pirkimai padidins ES valstybių narių gynybos pasirengimą.
Daugiau kaip 11 mlrd. eurų vertės gynybos produktų pirkimas valstybėms narėms - šis žingsnis žymi naują Europos gynybos bendradarbiavimo erą.
Pasirinktuose EGPSPBP projektuose dalyvauja 20 valstybių narių, kai kurios iš jų pirmą kartą dalyvauja bendruose gynybos pirkimuose. Tai rodo EGPSPBP vaidmenį skatinant valstybių narių bendradarbiavimą, siekiant užpildyti kritinius pajėgumų trūkumus, ypač po gynybos produktų perdavimo Ukrainai. Vidutiniškai kiekviename projekte dalyvauja šešios valstybės, dvigubai daugiau nei minimalus trijų valstybių teisinis reikalavimas, kas parodo susidomėjimą labiau suvienodintu Europos gynybos pirkimų modeliu.
Europos Komisijos spaudos centras