Virtinės klausimų apie naująjį projektą, orientuotą į visiškai netaršaus transporto naudojimo skatinimą, sulaukę Ūkio ir investicijų skyriaus vyriausioji specialistė, laikinoji vedėja Aušra Slidziauskienė bei pats UAB „Šakių autobusų parkas“ direktorius Tomas Povilaitis konkretumų vengė, mat iki šiol atlikti skaičiavimai yra visiškai preliminarūs, tačiau vieningai tvirtino, kad žengti pirmąjį žingsnį ir pamėginti teikti konkursinę paraišką – verta. (D. Pavalkio nuotr.)
Agnė KEREIŠIŪTĖ
Praėjusią savaitę posėdžiavusi taryba palaimino UAB „Šakių autobusų parkas“ ketinimus dalyvauti Susisiekimo ministerijos inicijuotame projekte, orientuotame į visiškai netaršių transporto priemonių naudojimą, o kalbant paprasčiau – dalinį autobusų parko atnaujinimą, dyzelinius autobusus keičiant varomais elektra. Nors svarstant klausimą ne kartą buvo pabrėžta, jog kol kas neprisiimami jokie įsipareigojimai – taryba pritaria tik paraiškos dalyvauti konkurse teikimui, o jei ši bus sėkminga, tuomet ir teks leistis į rimtesnius svarstymus, tačiau karštas diskusijas įžiebusių skaičiavimų ir pasižvalgymų į ateitį netrūko.
Kaip dėstoma tarybos darbotvarkėje nugulusio sprendimo projekto aiškinamajame rašte, norėdama dalyvauti minėtajame projekte UAB „Autobusų parkas“ iki rugpjūčio 24 d. privalo pateikti konkursinę paraišką, o jei ji bus patvirtinta, įmonė planuoja įsigyti projekto lėšomis finansuojamas dvi įkrovos stoteles ir tris–keturis elektrinius autobusus. Tiesa, projekto lėšomis bus padengiamas tik skirtumas tarp naujų elektrinių ir naujų dyzelinių autobusų kainų, bet net ir ši kompensacija turės lubas, tad komitetuose posėdžiavę tarybos nariai mėgino išsiaiškinti, kokią finansinę atsakomybę projektas užkrautų ant savivaldybės pečių ir kiek apskritai šiame projekte esti praktinės racijos.
Štai Švietimo, kultūros ir sporto komitetui pirmininkaujantis Bernardinas Petras Vainius, pareiškęs, jog „visai netaršių transporto priemonių pasaulyje nėra ir po šita saule nebus niekada“, taškus bandė sudėlioti kreipdamasis į komiteto posėdyje dalyvaujantį UAB „Autobusų parkas“ direktorių Tomą Povilaitį ir teiravosi, kaip jis mato „visą šitą filmuką“.
„Aš nežinau, manau, kad reikėtų pabandyti eiti į šitą projektą. Pasiseks ar nepasiseks, niekas negali pasakyti, bet pabandyti tikriausiai reikia. Šiaip autobusai yra brangūs, kokios sumos gali būti kompensuojamos, sunku pasakyti, bet skirtumas tarp dyzelinio ir elektrinio autobusų kainų kompensuojamas iki 200 tūkst. eurų. 14 sėdimų vietų elektrinis autobusas kainuotų apie 250 tūkst. eurų, o 24 – apie 450 tūkst. eurų “, – neslėpdamas, jog galimi scenarijai kol kas migloti, kalbėjo T. Povilaitis, kitą dieną vykusiame Finansų ir rajono plėtros komiteto posėdyje nusakęs ir apytiksles dyzelinių autobusų kainas – anot jo, už pernai įsigytą dyzelinį autobusą įmonė sumokėjo 96 tūkst. eurų be PVM mokesčio.
T. Povilaičio teigimu, nors elektriniuose autobusuose yra ir stovimos vietos, tačiau 14 sėdimų vietų transporto priemonė vis tiek per maža, tad įmonė praktiniais sumetimais linkusi žvalgytis į didesnius, 24 vietų autobusus, kurie atsieitų gerokai brangiau. Vienu ar kitu atveju „Autobusų parkui“ neišvengiamai tektų imti paskolą.
„Greičiausiai norėsiu paprašyti savivaldybės garanto. Žinoma, jei reikės, nes kol kas yra tik paraiškos pateikimas, neaišku, ar laimėsim konkursą. Toliau tikrai bus reikalingi pinigėliai, todėl kitais arba dar kitais metais prašysime savivaldybės garanto paskolai. Tik nežinau, kokiai sumai“, – sakė bendrovės direktorius, užsimindamas, jog atskirų investicijų reikalautų ir apie 18–40 tūkst. eurų atsieisiantis elektros įvadas bei kiti į projektą neįtraukti infrastruktūros aspektai.
Pažirus klausimams, ryškesnis tapo ir praktinis vaizdas – elektriniai autobusai būtų skirti tik vietiniams maršrutams, nes, kaip skaičiavo T. Povilaitis, visiškai įkrautas autobusas galėtų nuvažiuoti apie 150 km.
„Šitų autobusų naudojimas bus labai konkretus, kažkuriai konkrečiai vietai. Dabar autobusus mes galime siųsti į Vilnių, į vietinį maršrutą, į užsakomąjį reisą, o čia bus tik vietinių maršrutų aptarnavimui. Jei šituos įsigysime, tai tais metais tikriausiai nepirksime kitų autobusų. Senieji autobusai tikrai pasens per tą laiką“, – situaciją dėstė jis.
Diskusijos persikėlė ir į tarybos posėdį – nors didžioji dauguma politikų vieningai sutarė, jog abejones dėl projekto ekonominės naudos nusveria tam tikra neišvengiamybė, mat tvarumo kryptimi juda visas pasaulis, be to, kaip pabrėžė meras Raimondas Januševičius, kol kas taryba suteikia tik pritarimą paraiškos teikimui, tad „niekas neįpareigoja mūsų pasirašyti sutartį net ir laimėjus“, bet proga dar kartą išsakyti abejones ir pastebėjimus pasinaudojo ne vienas.
„Valstietis“ Valdas Stankūnas kolegoms priminė, jog pasaulyje apstu pavyzdžių, kai elektromobiliai sprogsta ir dega, tad retoriškai svarstė, ar toks likimas neištiktų ir naujųjų „Autobusų parko“ transporto priemonių, o Regionų partijos atstovas Ričardas Lekavičius tikino, kad „žengus pirmą žingsnį tikrai norėsis žengti ir antrą“, tad, atkreipęs dėmesį į tai, jog didžioji dalis dabartinių autobusų yra ganėtinai seni, maždaug 14 metų, tikino, jog keliais elektriniais autobusais „nieko nepasieksime“.
„Parkas bus senas, problemos išliks ir greičiausiai įsitaisysime dar vieną problemą. Tai yra visiškai naujas dalykas, nėra jis išbandytas. <...> Siūlau atsisakyti, nebūti tais pirmais pionieriais ir nenerti nuogiems į dilgėles. Atnaujinkime autobusų parką, kad seniausias autobusas būtų penkių metų, tada galime pradėti galvoti apie elektrinius autobusus“, – mintis dėstė R. Lekavičius.
Akmenukai skriejo ir T. Povilaičio daržan – konservatorius Artūras Varankevičius akcentavo, kad „dabar projektas tikrai yra iš esmės labai utopinis“, tačiau dėl to kalti neatlikti namų darbai.
„Ekonominis vertinimas jau turėjo būti padarytas, namų darbai jau turėjo būti paruošti, ruošiantis tokiems dideliems projektams. <...> Gerai, mes žaliojo kurso laikomės, bet ekonominė nauda, pelningumas, atsiperkamumas – jau tai turėjome žinoti. Tikrai pritarsiu tam projektui, reikia tai daryti, bet truputėlį pavėlavome su skaičiavimais“, – pastebėjo A. Varankevičius, o po jo žodį taręs opozicijos lyderis Edgaras Pilypaitis pabrėžė, kad kryptis yra aiški, tad ragino tarybos narius „nesislapstyti už tam tikrų visuomenės nuomonių arba baimių, bet prisiimti atsakomybę už ateitį, kuri kai kuriose šalyse jau seniai yra įgyvendinta“.
„Nebijom, bet nei čia žalia, nei čia ekonomiška. Bet niekur nuo to nepabėgsime“, – diskusiją užbaigė „valstietis“ Tomas Skaizgirys, o balsavimo suvestinėje pasirodė 23 už (vienintelis R. Lekavičius balsavo prieš).
Beje, kaip jau rašėme, socialdemokratas Martinas Eimutis šiuo klausimu teiravosi ir gyventojų nuomonės. Pasak tarybos nario, anoniminės apklausos rezultatai parodė, jog už pasisakė 64 balsavusieji, prieš – 24, o susilaikė 11.