Kiekvienas mokinys yra individualus, turi skirtingus gebėjimus, poreikius, tikslus, todėl vis dažniau pasigirsta pagyros individualizuotam mokymuisi. Nuo 2022 m. Šakių „Varpo“ mokykloje taikomas naujas skaitmeninis įrankis „Scoolsy “, kuriame bandoma suderinti ugdymo turinį su individualios pažangos sekimu, o svarbiausia – siekiama ugdyti vaiko mokėjimo mokytis kompetenciją. Pirmieji metai buvo ir vis dar yra pilni iššūkių tiek mokiniams, tiek mokytojams, tiek tėvams. Kol varpiečiai apie naująjį mokymosi įrankį teikia konsultacijas kitų šalies mokyklų atstovams, o vieni tėvai džiaugiasi naujovėmis, yra ir tokių, kurie visgi svarsto savo vaikus perkelti į klases, kuriose mokomasi senuoju įprastu būdu.
Reikia keisti bendrą požiūrį
Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Vilma Frančiakienė prisimena pačias ištakas, kai 2022 m. startavo kokybės krepšelio projektas, kuriame ir buvo numatytas darbas ir su „Scoolsy“ skaitmeniniu įrankiu: „Jis tada dar vadinosi „Metų knyga“. Nusprendėme startui pasirinkti keturias klases – dvi šeštokų ir dvi septintokų. Buvome viena iš pirmųjų valstybinių mokyklų, išbandžiusių būtent šį vienos privačios mokyklos sukurtą įrankį. Ar sėkmingai? Buvo ir yra visko. Nuo pat pradžių kilo daug klausimų – kodėl, kaip ir gal bus per sudėtinga. Bet pabandėme investuoti projektinius pinigus, įsigijome licenciją, gavome teisę naudotis sukurtu turiniu ir po truputį įsivažiavome. Žinoma, atkrito klasių, ne visiems pavyko prisitaikyti... Be su šiuo įrankiu dirbančių mokytojų pasiryžimo prisijaukinti naujoves, vargu, ar išvis būtų pavykę.“
Mokytojams pirmiesiems teko perprasti, kaip reikės dirbti su šia skaitmenine mokymosi priemone. Su ja dirbantys „Varpo“ lietuvių ir anglų kalbų bei matematikos mokytojai pasakoja, kad „Scoolsy“ idėja paremta individualaus mokymosi principu – kiekvienam palei savo tempą, galimybes, o mokytojui lieka tik mokinio konsultanto vaidmuo. Pasigirsta savivaldaus mokymosi terminas, kurio esmė kiekvienam išsiugdyti mokėjimo mokytis kompetenciją. V. Frančiakienė iškart paantrina, kad tai labai sudėtinga kompetencija – net ir mums, suaugusiems, tikrai nėra labai lengva prisiversti ką nors daryti...
Šiuo metu „Varpo“ mokyklos viena aštunta klasė su šia skaitmenine priemone mokosi maždaug penkiasdešimt procentų pamokų, likusi dalis pamokų jiems vyksta pagal tradicinį modelį. Kalbintieji mokytojai tiki, kad šie aštuntokai į gimnaziją jau iškeliaus turėdami savivaldaus mokymosi kompetenciją. Ši naujoviška priemonė nėra tik eksperimentas ar pramanas. Jos turinys sukurtas remiantis atnaujintomis bendrosiomis ugdymo programomis, nacionaliniu pasiekimų patikrinimu, brandos egzaminų ir kitais reikalavimais.
„Viskas su šia priemone būtų labai gerai, išskyrus faktą, kad vaikui reikia labai daug savarankiškai dirbti, o tai nėra lengva, bet labai reikalinga žvelgiant į tolesnes perspektyvas“, – vienbalsiai pokalbio metu kartoja mokytojai.
„Varpe“ dar yra ir viena šeštokų klasė, kuri pagal „Scoolsy“ šimtu procentų mokosi lietuvių, matematikos ir anglų kalbos. Sudėtingiausia tėvams, kad priemonė paremta ne pažymiais, nes mokinių atsiskaitymai įvertinami balais, kurie tik mokslo metų pabaigoje konvertuojami į pažymius. Mokinys turi laisvę pats rinktis temas, atsiskaitymo laiką, pats turi susidaryti mokymosi planą ir stebėti surenkamus balus, kad galėtų orientuotis, koks maždaug pažymys jam išeis.
„Jei du tūkstančiai taškų konvertuojami į dešimtuką, vadinasi, galima pasiskaičiuoti, kiek maždaug per mėnesį reikia surinkti taškų, kad būtų pasiektas norimas rezultatas. Žinoma, kad visi nori devyneto ar dešimtuko, bet tam, kad surinktum maksimumą taškų, reikia juk įdėti ir maksimumą pastangų“, – kalba lietuvių kalbos mokytoja Aida Celskytė ir prideda, kad mokytojas pagal „Scoolsy“ neturi konkrečiai parodyti mokinio klaidų, jie tik įvardina, kiek jų buvo padaryta, o jas atpažinti jau tenka pačiam mokiniui.
Kad naujoji mokymosi sistema dinamiška ir turi daug teigiamų aspektų, tvirtina ir anglų kalbos mokytoja Daiva Sabaliauskienė: „Mokiniai patys rengia konspektus, susistemina medžiagą, parodo mums, konsultuojamės, tariamės, todėl nėra žaidimo va bank.“
Tačiau pedagogės supranta, jog atėję po pradinių klasių vaikai dar nemoka konspektuoti, jie įpratę, jog mokytojas nurodo užduotis, kurias reikia atlikti. Todėl visos pritaria, kad prireiks dar nemažai laiko, kol įrankis prigis, nes kol kas vis dar iškyla diskusijų su tėvais tiek susirinkimų metu, tiek individualiai. Jei mokinys nusprendžia, kad jam gana ir žemesnio galutinio pažymio, „Scoolsy“ jam suteikia galimybę rinktis – jis gali pamokos metu tiesiog ilsėtis, žaisti, o konspektus daryti ir atsiskaitymui ruoštis namie, jis turi teisę pasiprašyti individualios mokytojo konsultacijos, bet visada reikia nepamiršti esmės – mokytis ir laikytis susidaryto plano, norint turėti galutinį rezultatą, vis tiek reikės.
Su „Scoolsy“ dirbančios „Varpo“ mokytojos sako visiškai galinčios įsivaizduoti, jog visos mokyklos klasės ateityje galėtų dirbti pagal šią programą arba kombinuojant su įprastiniu mokymosi modeliu. O kol kas, kol varpiečiai yra vieni pirmųjų Lietuvoje pradėję taikyti „Scoolsy“, jie mielai konsultuoja ir kitų mokyklų atstovus. Spalio antroje pusėje pusdienį pamokose viešėjo, su mokytojais ir mokiniais bendravo, patirties sėmėsi Anykščių pedagogai.
Savarankiškas mokymasis padės ateityje
Šeštokės Rytės mama Jurgita sako, kad nuspręsti mokytis pagal „Scoolsy“ nebuvo sunku, nes dukros mokymosi rezultatai buvo puikūs: „Dukra mokosi pagal šią priemonę nuo penktos klasės, todėl pradėdami dar pasikalbėjome ir su pradinių klasių mokytoja, klausėme jos nuomonės, pasitarėme ir su dukra, ar ji norėtų mokytis tokioje klasėje. Sunkiausias dalykas – pasirinkti temas ir įprasti mokytis savarankiškai. Bet būtent tokia yra šios programos esmė. Tai nėra lengva ir ne kiekvienam tinka. Tačiau, įvaldžius savarankiško mokymosi įgūdį, vėlesnėse klasėse, o ir gyvenime, bus gerokai lengviau.“ Mama neslepia, kad būna visokių periodų, tačiau iššūkius bando aptarti kartu su dukra, veda derybas ir nuolat primena, kad su tinginiu reikia kovoti.
„Bijoti naujovių nereikia, o jei tėvai mato, kad programa netinka jų vaikui, juk galima grįžti į standartinį mokymosi variantą. Aš asmeniškai matyčiau kitą problemą – kad klasė būtų pasirinkta pagal vaiko gebėjimus, o ne pagal tariamą prestižą ir tėvų norus“, – svarsto Jurgita.
Tinka ir patinka toli gražu ne visiems
Naujovėmis patenkinti ir jas renkasi toli gražu ne visi tėvai. V. Frančiakienė sako, kad buvo planuota dar vienai penktokų klasei pritaikyti „Scoolsy“ mokymosi modelį, tačiau šį rugsėjį nesusidarė taip norinčių mokytis reikiamas skaičius. Mokytojos garsiai svarsto, kad tėvų abejones nulėmė gal ir tai, jog dar nėra pagal „Scoolsy“ besimokančių penktų–aštuntų klasių ciklo, todėl sunku daryti išvadas apie galutinius tokio mokymosi rezultatus. Jos įsitikinusios, kad reikėtų visiems bendrai ir iš esmės keisti požiūrį į mokymąsi, nes dabar su „Scoolsy“ yra taip, kaip su pustušte ar puspilne stikline – tik nuo požiūrio priklauso, ką ten matysi.
Mamos, kurioms „Scoolsy“ patirtis apkarto, nepanoro būti įvardytos, liaudiškai tariant, vardan šventos ramybės. Tačiau papasakoti jos turėjo ką. Viena mama, kuri svarsto savo atžalą perkelti į klasę, kurioje mokomasi įprastai, pasakojo, kad laikas parodė, jog penktokai, akivaizdu, dar yra per maži savarankiškai susidaryti planus ir pagal juos mokytis. Be to, labai sunku suprasti, kaip vaikams sekasi mokytis, nes tiek tėvų susirinkimuose, tiek individualiuose pokalbiuose su mokytoja penktoje klasėje buvo tvirtinama, kad mokslai sekasi gerai, kol galiausiai mokslo metų pabaigoje išvydo... išvestą neigiamą pažymį.
„Tada natūraliai keli daugybę klausimų: kodėl manęs niekas neinformavo, kad viskas taip blogai? Juk mokantis įprastu būdu aš būčiau gavusi ne vieną įspėjimą, kad vaikas nepasiruošė, nedarė, nedirbo, neatliko, o ir pažymiai būtų byloję, kad reikia pasistengti. Gal naujasis mokymosi modelis ir geras, bet ne penktokams–šeštokams. Žinoma, galime vaiką perkelti į kitą klasę, o kaip ten pasivyti, kai esi tiek atsilikęs? Planuoju rašyti prašymą keisti klasę. Man kai kurie programos ypatumai atrodo neteisingi ir psichologiškai žlugdantys vaiką, kuris pradinėse klasėse buvo pirmūnas...“ – dalinosi savo nuomone nusivylusi mama.
Kita mama, kurios abu vaikai mokosi pagal „Scoolsy“, taip pat naujovėms negailėjo kritikos: „Scoolsy“ deklaruoja, kad tokiu būdu kiekvienas mokinys gali dirbti savo tempu. Bet tuomet iškyla klausimas – jei vaikai pasirenka sau tinkantį tempą, o dauguma šiuolaikinių vaikų tikrai nenori persistengti, tuomet kyla grėsmė labai stipriai atsilikti arba išvis neišeiti savo programos. Taip pat niekas neužtvirtina šios programos tęstinumo – ką vaikai paskui darys baigę aštuntą klasę? Mano vaikams toks mokymosi stilius visiškai nepriimtinas, nes, nors ir kaip skambiai ir gražiai pateikia viską „Scoolsy“ atstovai ir šalininkai, realybė yra kitokia. Norima vis pasakyti, kad mokymasis klasėje su draugais ir mokytoju yra mažiau vertas nei mokymasis prie kompiuterio ekrano. Kai esi 11–12 metų, tai, žinoma, kad mieliau pasirinksi nesimokyti, jei gali. Aš taip pat manau, kad šis mokymosi metodas atima iš vaikų galimybę kartu kurti, daryti projektines veiklas, pažinti ir kitus mokymosi metodus. „Scoolsy“ vis akcentuoja mokinių savarankiškumą, bet juk jo mokomės visada, juk ne „Scoolsy“ mus to išmokys, o palaipsniui vaikai to mokosi. Visuomet jaučiu supriešinamą šios naujovės su senuoju metodu, kai mokomasi kartu su mokytoju. Manau, kad mokytojo reikšmės mokinio mokymosi procese niekas neatstos – tai didelė vertybė.“
Pagal rastą informaciją, „Scoolsy“ metodiką iki šiol jau taiko septynios šalies mokyklos, o 2023–2024 m. m. pradėjo taikyti dar 15 valstybinių mokyklų.