Gruodžio 12 dieną vyko informacinių technologijų bandomasis brandos egzaminas ir, kas įdomiausia, mokyklos bei mokiniai, kaip ir eilinį kartą diegiant naujoves, apie jį sužinojo likus mažiau nei parai. Pasak savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vyresniojo specialisto Gintaro Demeniaus, šį kartą bandomasis egzaminas tikrai nukrito lyg iš dangaus.
Nuotr. Kaip paaiškėjo, bandomasis informacinių technologijų egzaminas buvo ne moksleivių žinių patikra, o sistemos testavimas. Ir sistema neišlaikė, užlūžo.
Supraskit kaip norit
G.Demenius tvirtino, kad apie bandymus jis sužinojo dieną prieš egzaminą, kai vienos rajono mokyklos vadovas pasiteiravo apie jo vykdymą. „Paskambinus į Nacionalinį egzaminų centrą man buvo patvirtinta, kad toks bandomasis egzaminas tikrai vyks, tačiau jis taip mažai viešinamas todėl, kad nėra suinteresuotumo, jog jame dalyvautų daug mokinių, - stebėjosi Švietimo ir sporto skyriaus specialistas. – Kas vertins bandomąjį informatikos egzaminą taip pat nėra tikslių žinių. Lyg tarp kitko buvo pasakyta, kad po keleto dienų į KELTO sistemą bus įdėtos vertinimo instrukcijos. Tad klausimas: „Kas vertins?“ lieka atviras. Žodžiu, galite suprasti taip, kaip norite.“
Sumaišties buvo
Lyg iš dangaus nukritęs bandomasis egzaminas suglumino ne tik mokytojus, bet ir šiek tiek išgąsdino jam besiruošiančius abiturientus. Viskas buvo tyliai slepiama iki paskutinės akimirkos. Kodėl? Ar moksleiviai tikrai galėjo tinkamai pasiruošti bandomajam egzaminui per naktį? Kodėl mokyklos, o ir Švietimo ir sporto skyrius negalėjo būti tinkamai informuotas apie bandomąjį egzaminą, kuris suorganizuotas dar iki Naujųjų metų ir taip skubiai? Pasak Šakių „Varpo“ vidurinės mokyklos informacinių technologijų mokytojo Alvydo Grinkevičiaus, apie bandomąjį egzaminą atsitiktinai sužinojo į KELTO tinklapį įėjusi mokytoja Laima Valuckienė. „Per labai trumpą laiką reikėjo informuoti visus egzaminą laikančius abiturientus. Tai sudarė šiokių tokių problemų, - tvirtino A.Grinkevičius. – Šią netikėtą žinią suspėjau perduoti Lukšių Vinco Grybo gimnazijos informacinių technologijų mokytojui Antanui Burkšaičiui, o Kriūkų vidurinės mokyklos vadovybė ir moksleiviai apie egzaminą sužinojo tik prieš valandą iki jo pradžios.“
Išbandė naują versiją
Galiausiai paaiškėjo, kad pagrindinis šio bandymo tikslas – patikrinti tokio egzamino organizavimo ir vykdymo elektroninėje erdvėje procedūras – prisijungimą prie sistemos, egzamino vykdymo specifiką, mokinių atliktų užduočių įkėlimą į atnaujintą duomenų perdavimo sistemą KELTAS, o ne abiturientų žinias ir jų įvertinimą. „Išeitų tai buvo ne moksleivių, o sistemos testavimas, - stebėjosi informacinių technologijų mokytojas. – Ir sistema neišlaikė, užlūžo. Visus abiturientų darbus pavyko išsiųsti tik iki 17 val.“ Bandomojo egzamino organizavimas sudarė prielaidas pasitikrinti, kokios yra mokyklų techninės galimybės organizuoti elektroninį egzamino vykdymą, kokius egzamino vykdymo sklandumą užtikrinančius aspektus reikia tobulinti.
Reikėjo rimtesnio bandymo
Sužinojome, kad į šį bandymą buvo užregistruota 2132 mokinių iš 246 šalies bendrojo lavinimo mokyklų. Jie atliko užduotis, parengtas pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. ISAK-1197 patvirtintą Informacinių technologijų brandos egzamino programą ir apima visas struktūrines dalis: saugus ir teisėtas informacijos ir interneto naudojimas, tekstinių dokumentų maketavimas, skaitinės informacijos apdorojimas skaičiuokle, programavimas. „Tai buvo nerimtas dalykas, nes mokiniai nebuvo pasiruošę šiam informacinių technologijų egzamino bandymui, negalėjo pasitikrinti savo žinių. Dar ne visą programą jie praėję, ne vienas skundėsi, kad kai kurios užduotys buvo gana sudėtingos, - tvirtino A.Grinkevičius. – Gausime vertinimo instrukcijas. Panašu, kad vertinti teks patiems, tačiau šie vertinimai nebus objektyvūs. Labai norėtųsi rimtesnio Nacionalinio egzaminų centro požiūrio ne tik į sistemų, bet ir į abiturientų žinių patikrą.“