Sima KAZARIAN
Lietuvišką individualizmą perlaužti sunku, Šakių rajone, atrodo, verslo naujovės, kurios susijusios su bendradarbiavimu, dar sunkiai skinasi kelią. Tokius pastebėjimus išsakė Šakių verslo informacijos centro direktorė Daiva Palukaitienė.
Nuotr. Verslo centro vadovė D. Palukaitienė neatsistebi dviejų Šakių verslininkų aktyvumu.
Kalbant apie Šakių verslo aplinką, šį kartą dėmesys buvo skiriamas sunkumams, su kuriais susiduria antrus metus dirbanti naujojo VIC vadovė. Verslo kultūros ypatumuose mūsiškiai verslininkai kol kas „gaudosi“ sunkiai, o į naujoves žiūri įtariai. „Viskam reikia laiko, ateis ir pas mus pokyčiai, tik galbūt ne iš karto“,- mano D. Palukaitienė.
Investuotojai kelia šoką
„Klasterių verslas yra nelietuviškas. Mes, lietuviai, esam vienas kitam konkurentai. O klasterių sistema diegiama siekiant, kad visi daugiau kooperuotųsi, ieškotų tiekėjų, kartu kurtų reklamą, produkcijos realizavimo tinklą. Klasteris skirtas, kad susibūrus būtų lengviau, bet lietuvišką inerciją sunku įveikti. Mąstymas maždaug toks: „Kaip aš čia susidėsiu su kažkokiu partneriu, o iš tiesų tai gal jis man konkurentas?“ Reikėtų pakeisti šitą požiūrį“,- teigia D. Palukaitienė ir mano, kad jos užduotis yra tai pakeisti. „Tai yra vienas iš tokių žingsnių, kurį, manau, ateityje pavyks padaryti. Vis tik yra verslininkų, nors ir nedaug, kurie tuo suinteresuoti, kurie mąsto plačiau, mato daugiau nei savo kiemą. Be to, ir Europos Sąjunga remia tokias investicijų kryptis.“
Pasirodo, verslo angelais vadinamų investuotojų šakiečiai taip pat neskuba kviestis. „Verslo klubo prezidento Arūno Tarnausko dėka, pavasarį pavyko suorganizuoti susitikimą su Verslo angelų fondo vadovaujančiu partneriu Arvydu Strumskiu. Jis pasakojo, kad investuotojai negaili pinigų gerai idėjai. Matydami, kad ji pasiteisins, gali ir milijoną investuoti, pastatyti „buksuojantį“ verslą ant kojų. Jie nesuinteresuoti verslo perimti, tiesiog nori atsiimti grąžą už savo investicijas. Vėliau, jei verslas įsivažiuos, investuotojas tau jį parduos galbūt už tris milijonus. Tai išgirdę mūsų žmonės negali suvokti: „Kaip čia? Mano idėja, mano verslas ir aš turėsiu išsipirkti?“ Šokas. Sunku iš tiesų. Lengva įrašyti į planą, kad jaunimo verslumo skatinimui reikėtų sukurti Verslo angelų fondą, bet, ar tai Šakiuose gali būti įgyvendinama, nežinia. Ir dėl to, kad tai, visų pirma, privati investicija, ir dėl to, kad reikia ne tik duodančių, bet ir imančių šią „angelų“ pagalbą“,- svarsto D. Palukaitienė.
Didžiausi aktyvistai – A. Tarnauskas su L. Valaitiene
„Yra labai daug žmonių, kurie rūpinasi tik savo kiemu, bet negali nesistebėti tais, kurie yra visiškai kitokie. Pavyzdžiui, kiek pastangų deda į rajono gyvenimą, į verslo aplinkos ir požiūrio į verslą gerinimą A. Tarnauskas ar L. Valaitienė, - garsiuosius rajono verslininkus gyrė D. Palukaitienė. – Jie ir aktyviausi lojalumo programos kūrėjai, ir parko projektų svarstytojai, ir miesto šventės entuziastai. Miesto gimtadienio šventėje buvo labai kviečiamos dalyvauti visos įmonės, prisistatyti iškilmingos eisenos metu. Tačiau tai sukelia problemų. Šakiečiams sunkoka rodytis eisenoje. Būtent UAB „Lauksva“ ir UAB „Gulbelė‘ žygiavo masiškai, gražiai, palaikė tą idėją. O kiti? Ir skambinom, ir kvietėm. Jei pasižiūrime, kad žmonių daugiau nei penki samdomi darbuotojai, jau bandome kalbinti, kad dalyvautų. Dažniausiai išgirstame atsakymą: „Gal mes šiemet dar pažiūrėsim...“ Na va, mes vėl labai lietuviškai – pažiūrėsim iš šono, kaip kiti kažką daro, o paskui gal dalyvausim. Žinoma, šventė yra neprivaloma, aišku, turi būti vidinis noras dalyvauti.
Yra rusiškas posakis: „Darai šventę ir girtuoklius turi samdyti.“ Tai neretai atspindi ir mūsų situaciją, kai tu organizuoji renginį, stengiesi ir labai apsidžiaugi, jei pavyksta surinkti minimalų dalyvių skaičių. Reikia labai įnirtingai ir atkakliai ieškoti tų, kurie ateitų pasiklausyti. Nors darai visiškai nemokamą renginį. Dažnai jo lauki su baime, kad lektoriui netektų bendrauti vos su keletu žmonių. Pavyzdžiui, buvo atvykęs profesorius, kuris skaitė paskaitą apie metodikas, skirtas apskaičiuoti silpnosioms verslo pusėms ir panašiai, bet vėlgi didžioji auditorijos dalis buvo gimnazistai... Bet verslo klube yra puikus posakis: „Svarbūs tie, kurie atėjo“. Norėtųsi, kad tokių būtų kuo daugiau. Gal informacijos trūksta? Ko gero, būtina pagerinti ir komunikaciją, dažniau ir įvairesniais kanalais priminti žmonėms apie renginius. Gal dėl to kaltas ir didelis užimtumas. Turime apie 400 kontaktų sąrašą, visiems nepaskambinsi. Elektroninis laiškas adresato gali ir nepasiekti: juk elektroninių laiškų mes visi gauname labai labai daug, todėl dažnai juos triname net ir neskaitę, nors gali pasitaikyti, kad bus ištrinta gan svarbi informacija. Todėl, naudodamasi proga, noriu visus pakviesti į rugsėjo 10 dieną verslo centre vyksiantį seminarą, kurį ves Nerius Jasinavičius. Be abejo, informaciją dar išplatinsime elektroniniu būdu, bet norėtųsi, kad ji nepapultų tarp tų minėtų laiškų, kuriuos, deja, dėl informacijos gausos, kartais ištriname neskaitę,“ - kalbėjo D. Palukaitienė.