Mokymus specialistams vedęs Vilniaus rajono Pedagoginės psichologinės tarnybos direktorius Roman Juchnevič pasakojo, kad Biofeedback įranga prieš 40 m. buvo sukurta NASA specialistų, kurie šį metodą naudoja su astronautais.
Kaip pasakojo R. Juchnevič, asmeniui kompiuterine programa pranešama, ar jo naudojami poveikio būdai yra efektyvūs. Mūsų savijauta, nuotaika, emocijos yra susijusios su fiziologiniais organizmo procesais. Todėl, kai vyksta pokyčiai fiziologiniame lygmenyje, keičiasi ir mūsų psichinė būsena (nuotaika, emocijos, mintys, nusiteikimas), ir atvirkščiai, kai keičiasi psichinė būsena, vyksta pokyčiai ir fiziologiniuose organizmo procesuose.
Kaip veikia?
Šakių viešojoje bibliotekoje esanti Biofeedback įranga veikia prie rankų pirštų prijungiant jutiklius, kurie per Biofeedback įrangą kompiuteryje rodo odos elektrinį aktyvumą. Matuojamas odos elektrinis laidumas – per odą, dažniausiai pirštus arba delną, nes ten daugiau prakaito liaukų, leidžiama nedidelė (nejaučiama) elektros srovė. Žiūrima, kaip oda praleidžia tą srovę. Yra žinoma: kai žmogus susijaudina, išsiskiria daugiau prakaito.
Prakaite yra druskų, kurios didina odos elektrinį laidumą. Tokiu būdu sausa oda (ramybės būsenoje) yra mažiau laidi elektros srovei. Taip pat fiksuojamas raumenų elektrinis laidumas, kuris atspindi raumenų įtampą – kuo žmogus labiau susijaudinęs, tuo raumenų elektrinis aktyvumas didesnis. Prie pirštų prijungus jutiklius taip pat fiksuojamas temperatūros pokytis, širdies ritmas bei kvėpavimas.
Vienas iš užsiėmimų taikant Biofeedback metodą – kamuoliuko ant lentos, kuri svyruoja, išlaikymas, kad jis nenukristų. Prie pirštų prijungus jutiklius, kompiuterio ekrane galima stebėti, kokioje pozicijoje yra kamuoliukas.
„Reikia stengtis kuo labiau atsipalaiduoti, galvoti apie teigiamus, malonius dalykus. Kuo greičiau atsipalaiduosite, tuo didesnė tikimybė, kad kamuoliukas nenukris“, – sakė PPT direktorius.
R. Juchnevič pasakojo, kad jo vadovaujamoje Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje Biofeedback metodas pradėtas prieš trejus metus.
„Tikrai negaliu teigti, kad šis metodas yra kažkokia panacėja. Taip nėra. Tačiau turime labai daug pavyzdžių, kai vaikams, su kuriais dirbame tarnyboje, šis metodas itin padėjo. Pas mus lankėsi vienas berniukas: kai jis ateidavo, visi girdėdavo ir matydavo, būdavo sunku nepastebėti. Po metų laiko, naudojant Biofeedback, jis pasikeitė, tapo ramesnis, dėmesingesnis. Priklausomai nuo to, kokia problema žmogų kamuoja, gali prireikti mėnesio laiko, o gal net metų ar daugiau, kad būtų pastebimas pagerėjimas“, – sakė direktorius.
PPT direktorius pasakojo, jog dažnai žmogus teigia, kad yra visiškai ramus, gerai jaučiasi, tačiau patikrinus jo būklę Biofeedback įranga užfiksuojama visiškai priešinga situacija – pastebimas nerimo jausmas ir kiti įvairūs sutrikimai. Biofeedback metodas padeda mokiniams, turintiems sunkumų, valdyti savo emocijas, didinti savireguliacinę kompetenciją, didinti dėmesio koncentraciją, gebėti susidoroti su stresinėmis situacijomis bei didinti pasitikėjimą savimi.