Gintarė MARTINAITIENĖ
Praėjusį penktadienį „Žiedų galerijoje“ Šakiuose atidaryta Vytauto Kauno tapybos darbų paroda „Pilnatis“. Joje tapytojas atsiskleidžia kiek kitoks, nei esame įpratę jį matyti. Menininko darbuose šį kartą išvystame daug moters kūno, erotikos elementų ir šviesių spalvų. „Šviesusis moterų periodas“, – taip dabartinę savo kūrybą apibūdina V. Kaunas.
Nuotr. Vytautas Kaunas tikino, kad savo darbuose tiesiog įamžino tai, kas gražu, – moterį. Ir jam ši patirtis patiko.
Pasak dailėtyrininkės Ritos Mikučionytės, kontrastingų spalvinių derinių paveiksluose išryškėja nuogo moters kūno „alsavimas“, susipynęs su nuostabia, neretai subtilios erotikos nestokojančių formų ritmika. „Mano manymu, mėnulio pilnaties beprotystę Vytautas Kaunas puikiai perteikia energingais teptuko kirčiais ir begėdiškai atvirais dažo nuvarvėjimais audinyje“, – pastebi dailėtyrininkė.
Ne vienas penktadienį užsukęs į parodos atidarymą svarstė, kas nutiko tapytojui, kad jo darbuose atsirado tiek moters kūno, erotikos ir šviesių spalvų. Pats dailininkas tikino tiesiog įamžinęs tai, kas jam gražu, – moterį. Menininko vyrai neįkvepia, todėl vyras fragmentiškai pavaizduotas gal tik dviejuose paveiksluose. Dailininkas susirinkusiems pripažino, kad tai „šviesusis moterų periodas“, pusiau aktų paroda. Tiesa, ir anksčiau buvo bandoma kažką panašaus perteikti per formas, bet ši paroda išskirtinė – joje nebėra abstrakčių formų, ankstesnei kūrybai būdingos architektūros, peizažų. Tik moters esybė, jos kūnas... Į klausimą, kiek buvo pozuotojų, konkrečiai V. Kaunas neatsakė. „Gal viena?..“ – intriguodamas šypsojosi.
Nors darbai ypač išraiškingi ir traukiantys dėmesį, kai kurie nutapyti per vieną dieną, kartais, kaip sakė dailininkas, ir trys per dieną išeidavo. Visgi rimčiau šiai parodai jis pradėjo ruoštis nuo Naujųjų metų.
„Rodoma ciklo „Pilnatis“ paveikslų kolekcija sudomina ne tik jausminga temos traktuote, bet ir nepakartojama V. Kauno kūrinių kokybe, kurią įtvirtina tiek eksponuojama akto žanro plėtotės įvairovė, tiek pritrenkiantis tapybos energingumas. Tai sukuria ypatingą demonstruojamų darbų emocinį lauką, kuris skatina mąstyti apie neaprėpiamos kūrybos vidinį užtaisą, kuriuo taip meistriškai manipuliuoja V. Kaunas“, – savo įžvalgomis dalijasi R. Mikučionytė.
Menininko mama džiaugėsi ne tik nauja sūnaus paroda, bet ir tuo, kad Vytauto dukra Adelė taip pat pasirinko tapytojos kelią.
Nuotr. Dailininkas konkrečiai į klausimą, kelios pozuotojos buvo jo darbuose, neatsakė.
Pats parodos autorius sako: „Tapyba gera, kai ji negraži, bet šiuo atveju... Jeigu moteris graži, kaip padaryt negražią tapybą... Gal pavyko per gražiai...“ Dailininkas pripažįsta, kad ši patirtis jam buvo įdomi, tad turi planų grįžti prie temos ateityje. „Pagalvosiu. Kai malkų žiemai priskaldysiu“, – patikino kaip niekada kalbus dailininkas, kalbėdamas apie parodą bei darbus.
Tikriausiai daugeliui parodos lankytojų kils klausimas: kodėl kolekcijos pavadinimas „Pilnatis“? „Ji kaip mėnulis parodo savo matomą pusę tik per pilnatį. Ji kaip mėnulis visada turi savo paslaptingąją pusę. Ji kaip mėnulis sukelia potvynius ir atoslūgius. Ji kaip mėnulis slepiasi, apsimeta, gėdijasi. Ji veda iš proto kaip mėnulis per pilnatį. Ji kaip mėnulis graži ir šviečia. Pilnatvė...“ – poetiškai aiškina parodos autorius.
Tad tos pilnatvės, nesibaigiančio šviesiojo periodo bei kūrybos pakilimo ir linkėjo susirinkę į parodą V. Kauno tapybos gerbėjai.
Tapybos darbų paroda „Pilnatis“ liepos pradžioje buvo atidaryta Vilniuje, vėliau Druskininkuose, o dabar „Žiedų galerijoje“ ja pasigrožėti gali ir šakiečiai bei miesto svečiai.
Projekto „Esam zanavykai“ rubriką „Kūrėjai“ tema „Vytauto Kauno moterys – „Pilnatyje“ remia Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.