Dalyviams teko atlikti tris pratimus – kvalifikacinį, laisvą ir nežinomą, kai lakūnams tik iš vakaro pateikiamas niekada nematytas vienuolikos akrobatinių figūrų kompleksas. Ši rungtis visiems dalyviams yra sudėtingiausia. „Kadangi užduotį sužinai tik iš vakaro, jos atlikimui ruošiesi mintyse. Mintinai išmoksti figūrų eigą, modeliuoji skrydžio situaciją, mintyse dėliojiesi, kaip viską kuo tiksliau atlikti. Atlikimas turi būti itin preciziškas – negalima išskristi iš vieno kvadratinio kilometro, nubraižyto ant žemės, ribų, negalima viršyti leidžiamo aukščio arba nusileisti per žemai, be to, reikia įsitekti 15 minučių laike. Atlikimą įdėmiai seka teisėjai“,- apie varžybų detales pasakojo Š. Staniulis.
Varžybų čempionas E. Meleckis skrido lėktuvu SU-26, Š. Staniulis – Extra-300L, kiti dalyviai – rusiškais JAK-52 ir JAK-55 lėktuvais. „Šiose varžybose svarbiausia yra piloto technika. Pasaulinėse pirmenybėse yra svarbu viskas – ir lėktuvas, ir pilotas“,- teigė Š. Staniulis, kuris kartu su kitais dalyviais varžyboms ruošėsi birželio mėnesį vykusioje akrobatinio skraidymo stovykloje Kaune. Ji buvo suorganizuota Lietuvos akrobatinio skraidymo federacijos prezidento Vytauto Galvono iniciatyva ir lėšomis.
Rumunijoje – tarptautinių varžybų patirtis
Liepos 2 – 5 dienomis vykusiose Dunabijos taurės varžybose antrąją vietą užėmęs Š. Staniulis varžėsi su Rumunijos, Vengrijos, Italijos ir Ukrainos sportininkais. Vis tik jis pripažįsta, kad svarbesnės jam buvo Lietuvoje vykusios varžybos. „Rumunijoje tiesiog norėjau įgauti tarptautinių varžybų patirties, tai labai svarbu“,- sakė vicečempionas. Varžybos vyko Deva aerodrome. Dalyviai atliko po keturis pratimus – kvalifikacinį, laisvą ir du nežinomus.
Š. Staniulis atskrido dviviečiu lėktuvu DA-20c1, kuriuo į Rumuniją iš Vilniaus atkeliavo kartu su žmona Vilma, visuomet palaikančia jį varžybose bei lydinčia kelionėse. Varžyboms nuomojosi rumunų Extra-300L.
Lietuvoje akrobatinė aviacija gyvuoja pavienių entuziastų dėka – tai labai brangus sportas, nes brangūs ne tik patys lėktuvai, bet ir jų eksploatacija bei kuras. Tuo tarpu Rumunijoje šį sportą palaiko valstybė – ji ne tik išlaiko trenerius ir etatinius darbuotojus, bet yra nupirkusi ir devynis aukščiausios klasės lėktuvus Extra-300 L ir Extra-330 sc. Vienas toks lėktuvas kainuoja apie milijoną litų. Su šiais lėktuvais užimamos pirmosios vietos pasaulio čempionatuose. „Rumunijoje, panašiai kaip ir Lietuvoje, senos aviacijos tradicijos. Tikiu, kad ši sporto šaka sėkmingai vystysis, nes jos entuziastų yra“,- kalbėjo Š. Staniulis.
Jis pats vokišką sertifikuotą, saugų, modernų lėktuvą Extra-300 L nusipirko prieš trejus metus. Iki tol treniravosi su aeroklubui priklausančiais JAK-52 ir JAK-55. Į varžybas Rumunijoje Š. Staniulį pakvietė garsusis Lietuvos pilotas Jurgis Kairys. Jis treniruoja Rumunijos akrobatinio skraidymo rinktinę. Daugiau dalyvių iš Lietuvos šiose varžybose nebuvo.
Tarp trenerių ir J. Kairys
Š. Staniulis turi penkerių metų varžybų patirtį. Prieš kiekvienas varžybas vyksta intensyvios treniruotės, savaitę prieš jas kiekvieną rytą lakūnas važiuodavo į aerodromą, kur du kartus 23 minutėms pakildavo į dangų.
Tarp Š. Staniulio mokytojų yra ir garsusis J. Kairys, mokęs lakūną atlikti sudėtingas, pavojingas figūras, atskleidęs, kaip suvaldyti lėktuvą ekstremaliose situacijose. „J. Kairys mane mokė saugumo ir, be abejonės, meistriškumo. Gaila, kad šis daug patirties turintis pilotas neturi daug laiko, nes aktyviai dalyvauja visame pasaulyje vykstančiuose aero šou pasirodymuose“,- sakė Š. Staniulis. J. Kairys šiuo metu treniruoja tik pažengusius sportininkus.
Š. Staniulio kitais metais laukia varžybos dar aukštesnėje – advance kategorijoje Europos čempionate. Sportininkui ruoštis padės dabartinis treneris E. Meleckis. „Tai kvalifikuočiausias treneris Lietuvoje. J. Kairys taip pat yra labai kvalifikuotas, bet neturi laiko“,- teigė Š. Staniulis.