Biudžetas subalansuotas, nors lėšų trūkumas akivaizdus

biudzetas2021
Taip atrodo šių metų rajono savivaldybės biudžeto projekto asignavimai pagal šešias programas. Tiesa, biudžeto deficitas – 800 tūkst. eurų, netenkintų prašymų beveik 3 mln., o biudžeto projektas dar tik bus tvirtinamas.

Gintarė MARTINAITIENĖ

Antradienį į nuotolinį posėdį susirinkęs savivaldybės tarybos Finansų ir rajono plėtros komitetas išsamiai apžvelgė savivaldybės 2021-ųjų metų biudžeto projektą. Jau iškart pripažinta, kad subalansuoti biudžetą buvo nemenkas uždavinys, visų programų poreikis buvo 2 mln. 880 eurų didesnis negu kad buvo galima skirti.

Savivaldybės Biudžeto, turto ir strateginio planavimo skyriaus vedėja Egidija Grigaitienė pripažino, kad biudžeto projektas pateiktas po ilgų svarstymų, visos programos buvo aptartos su jų koordinatoriais bei atsakingais asmenimis. Tam, kad biudžetas būtų subalansuotas, buvo aptartos priemonės, kurioms neskiriama ar skiriama nepakankamai lėšų, kurias, tikslinant biudžetą, visgi teks atstatyti metų eigoje. E. Grigaitienė buvo atvira: lyginant su kitomis savivaldybėmis, Šakiuose situacija gana nebloga – savivaldybė neprasiskolinusi, neėmė paskolos apyvartinėms lėšoms, visgi lėšų trūkumas išlieka akivaizdus. Beje, galima paminėti, kad 61,1 proc. savivaldybės biudžeto lėšų skiriama biudžetinių įstaigų darbuotojų atlyginimams ir socialinio draudimo įmokoms.

Pasak E. Grigaitienės, 2021-ųjų metų biudžetas planuojamas su 33 mln. 300 eurų pajamomis bei 34 mln. 100 eurų išlaidomis. Skolintis savivaldybė galės ir ketina apie 800 tūkst. eurų. Visgi vedėja pirmiausiai dirstelėjo, kaip pavyko įvykdyti biudžeto pajamų planą praėjusiais metais, ir informavo, kad planas buvo įvykdytas 97 proc., o nesurinkta buvo beveik 1 mln. eurų. To priežastys – pandemija, dėl kurios buvo atidedami mokesčiai arba teikiamos papildomos mokesčio lengvatos, pavyzdžiui, 15 proc. mokesčio lengvata nekilnojamam turtui, taip pat fiziniai asmenys, įsigiję verslo liudijimus, buvo tris mėnesius atleisti nuo pajamų mokesčio, buvo atleidimų ir nuo žemės nuomos mokesčio.

„Prie sumažėjusių pajamų yra visa eilė priemonių, kurios turės būti įvykdytos dėl teisės aktų pasikeitimų. Pirmiausiai – dėl darbo apmokėjimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo turėsim papildomai skirti 127 tūkst.“, – sakė vedėja ir pridūrė, kad iš viso savarankiškoms funkcijoms vykdyti (kartu su nepanaudotomis 2020 metų pajamomis ir numatomomis 2021 metais skolintis lėšomis) planuojamos 240 tūkst. eurų mažesnės pajamos nei pernai.

Kaip visada, biudžeto lėšos skiriamos šešioms programoms finansuoti. Prioritetinė programa – Mokymosi visą gyvenimą ir sporto programa, kuriai bendroje išlaidų struktūroje tenka 46,3 proc. visų asignavimų. Asignavimai programos vykdymui didėja 1 mln. 46 tūkst. eurų. Tai lėmė įvairūs darbo apmokėjimo įstatymų pakeitimai. „Valdymo“ lėšų trūkumas ir prie padidėjusių dydžių yra beveik 169 tūkst., todėl darytina išvada, kad švietimo įstaigų tinklo pertvarka yra būtina. Ūkinės lėšos įstaigų išlaikymui pagal pateiktą lėšų poreikį sumažintos 8 proc., tiek pat sumažintas ir iš savivaldybės biudžeto išlaikomų darbuotojų mokos fondas. Ir sumažinus lėšas švietimo įstaigų „aplinkos“ išlaikymui, visgi iš rajono savivaldybės biudžeto numatoma skirti kone 300 tūkst. eurų daugiau nei 2020 m. Taip pat 110 tūkst. eurų sumažintos mokinių pavėžėjimui reikalingos lėšos (dalį teks atstatyti), neskirtos lėšos Kokybės krepšeliui (teks atstatyti), krepšinio komandai „Vytis“ vietoj 30 tūkst. numatyta skirti 20 tūkst. eurų.

Iš programos lėšų išlaikoma 956 darbuotojai, iš jų: 463 iš valstybės ir ugdymo reikmėms skirtų lėšų, 493 – iš rajono savivaldybės biudžeto lėšų. Biudžeto, turto ir strateginio planavimo skyriaus vedėja atkreipė dėmesį ir į tai, kad Regioninės plėtros ir bendruomeninių iniciatyvų programoje skiriami asignavimai penkiems švietimo įstaigų projektams (atsinaujinančių energijos šaltinių diegimas), kurių bendra vertė yra didesnė nei 330 tūkst. eurų.

Kita prioritetinė programa – Socialinės ir sveikatos apsaugos, kuriai tenka 18 proc. visų biudžeto pajamų (6 mln. 126 tūkst. eurų). Tam, kad biudžetas būtų subalansuotas, bendros programos lėšos sumažintos 732 tūkst. eurų. Pagrindinės programos priemonės, kam reikia daugiausiai lėšų, yra pašalpos ir kompensacijos (600 tūkst.), vaikų dienos centrų veikla (269 tūkst.), budinčių globėjų veikla (140 tūkst.), parapijos namų veikla (150 tūkst.), Šakių globos namų veikla (130 tūkst.) ir kt.
„Lėšos neišvengiamai turės būti atstatytos tikslinant rajono savivaldybės biudžetą. Taip pat pritrūks ir specialios tikslinės dotacijos socialinėms paslaugoms. Iš valstybės biudžeto skirta 246 tūkst. mažiau nei yra šių lėšų poreikis“, – primenama aiškinamajame rašte.

Tiesa, kaip ir ankstesnėje programoje, numatytas finansavimas socialiniams projektams.

Valdymo programai tenka 14,3 proc. rajono biudžeto (4 mln. 879 tūkst.), lėšos šiai programai sumažintos 246 tūkst. eurų. Palyginus su praėjusiais metais, reikės grąžinti 88 tūkst. eurų daugiau paskolų (beveik 800 tūkst. eurų), mokėti didesnę minimalią algą, padidinti bazinį dydį iki 177 eurų, sumažintos pavėžėjimo nuostolių dengimui reikalingos lėšos, administracijos direktoriaus rezervui, kuris naudojamas ekstremalių situacijų valdymui, numatyta skirti 44 tūkst. eurų (2020 m. buvo skirta 197 tūkst.). Iš šiai programai skiriamų lėšų mokami atlyginimai 260,6 valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, išmokos tarybos nariams, grąžinamos paskolos ir mokamos palūkanos.

Bene daugiausiai lėšos sumažintos Ūkio plėtros programai – net 1 mln. 200 tūkst. eurų, tačiau E. Grigaitienė atkreipė dėmesį, kad dar nepatvirtinta kelių programa ir neišleistas susisiekimo ministro įsakymas. Viena svarbesnių priemonių – protokolinio susitarimo vykdymas ir vis didesnių lėšų skyrimas vietinės reikšmės kelių priežiūrai. Tad šiais metais iš viso bus skirta 385 tūkst. (35 tūkst. daugiau nei pernai). Apie 250 tūkst. skiriama vandens tiekimo, nuotekų šalinimo sistemų remontui ir įrengimui, paviršinių nuotekų tvarkymui, tačiau, anot E. Grigaitienės, tai ne naujų trasų tiekimui, bet dažniausiai jau esamų gaisrų gesinimui. Beje, kaip ir kasmet, kadangi nėra patvirtintas mokestis už paviršinį nuotekų vandenį, tam savivaldybė ir vėl numatė 40 tūkst. eurų. Gatvių apšvietimui ir remontui numatyta 105 tūkst. eurų, renovuotų daugiabučių teritorijų sutvarkymui – 80 tūkst. eurų, o netenkintų prašymų suma šioje programoje sudarė 446 tūkst. eurų.

Kultūros ir turizmo programai skiriama 6,9 proc. savivaldybės biudžeto asignavimų. Lėšos programai didėja 185 tūkst., daugiausiai tai susiję su atlyginimų didinimu. Turizmo priemonėms skirta 45 tūkst. eurų. Nors buvo prašyta daugiau, paliktas praėjusių metų lygis. Šioje programoje pagal poreikius finansavimas sumažintas beveik 85 tūkst. eurų. Taip pat per Regioninės plėtros ir bendruomenių programą yra vykdoma keletas gana stambių kultūros objektus liečiančių projektų. Pavyzdžiui, Kidulių svirno sutvarkymo projektas, kurio vertė beveik 500 tūkst. eurų. „Gelgaudiškio dvaro parko sutvarkymas“ – dar vienas stambesnis projektas, jo vertė yra 577 tūkst. eurų.

Regioninės plėtros ir bendruomenių iniciatyvų programai skiriama 6,2 proc. asignavimų. Be Vietos veiklos grupės ir bendruomenių projektų, 2021-aisiais bus vykdomi 39 projektai. Iš visų finansavimo šaltinių bus skirta 10 mln. 114 tūkst. eurų.

Biudžeto projektą Finansų ir rajono plėtros komiteto nariams pristačiusi E. Grigaitienė teigė, jog būtina galvoti apie viešojo sektoriaus bendrųjų funkcijų centralizavimą (tai iš principo numato ir įstatymas), valdymo struktūros švietimo įstaigose optimizavimą, pasirengimą pereiti prie vieningos finansų valdymo informacinės sistemos, biudžetinių įstaigų ūkinių išlaidų optimizavimą atliekant struktūrinius ir technologinius pertvarkymus. Tarp ateities planų ir optimalus valgyklų skaičiaus švietimo įstaigose parinkimas (valgyklų išlaikymas atsieina kone 600 tūkst. eurų per metus), kultūros įstaigų tinklo peržiūra.

Dar prieš pristatydama biudžeto projektą, beje, kuris savaitę laiko buvo viešinamas savivaldybės svetainėje, E. Grigaitienė sulaukė komplimentų iš rajono mero Edgaro Pilypaičio už ypač atsakingą požiūrį į darbą bei svarbiausio dokumento, užduodančio toną, kaip gyvensime ateinančius metus, parengimą. Tiesa, kaip teigė meras, tai finansinis planavimo dokumentas, o ne maišas pinigų, parsivežtas iš Vilniaus, kaip kartais žmonės galvoja, iš kurio galima paimti „po dikę ar po penkiasdešimt ir nutrupinti“.

Tiesa, ateinančią savaitę biudžeto projektą, kaip ir kitus savivaldybės posėdžiui parengtus klausimus, dar svarstys ir kiti komitetai, o tvirtinamas jis bus vasario 19 dieną vyksiančiame posėdyje.

Prenumeruok laikraščio el. versiją!

Orai Šakiuose

Kodėl gegužės 1-ąją, Darbininkų dieną, žmonės nedirba?

klausimelis 04 30Ivanas iš Kriūkų:

Dievas sukūrė žmonėms pakankamai dienų darbui. Nepritarčiau siūlymui išbraukti Darbo dieną iš nedarbo dienų sąrašo. Manau, ši diena turi būt laisva, kad žmonės galėtų pasidžiaugti pavasariu, išeiti į gamtą ir pamąstyti, dėl ko aš gyvenu, ką aš duodu kitiems. Jei žmogus bus apkrautas darbais, mažiau aplink save matys. Tad laisva diena niekam nepamaišys. 

klausimelis 04 30 2

Kristina iš Keturnaujienos:

Nes priskirta prie nedarbo dienų. Kiekviena papildoma laisva diena gerai, ypač žmonėms, turintiems šeimas, be to, kiekvienas namuose turi savo darbų. Nepritarčiau, kad ją reikėtų naikinti, nebent būtų priimtas sprendimas pridėti prie atostogų dienų.


BlueYellow-baneris
 
sms
tu esi 350px
Mes vertiname jūsų privatumą
Mes naudojame slapukus. Kai kurie iš jų yra būtini svetainės veikimui, o kiti padeda mums tobulinti šią svetainę ir jūsų naršymo patirtį (stebėjimo slapukai). Galite patys nuspręsti, ar norite leisti slapukus, ar ne. Atkreipkite dėmesį, kad juos atmetę negalėsite naudotis visomis svetainės funkcijomis.