Savivaldybės Švietimo pagalbos tarnybos vadovė Diana Jazukevičienė mano, kad tėvai per didelius lūkesčius deda į mokytojo padėjėją, nes svarbi visų specialistų pagalba. D. Pavalkio nuotr.
Rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas Darius Aštrauskas patikino, kad šiandien rajono mokyklose mokosi visi specialiųjų poreikių turintys vaikai, kurie gali lankyti bendrojo ugdymo švietimo įstaigas. Tie, kuriems reikia labai didelės priežiūros ir pagalbos, lanko Gelgaudiškio „Šaltinio“ ugdymo centrą, kur vaikai suvažiuoja ne tik iš mūsų, bet ir aplinkinių rajonų.
Vedėjo teigimu, rajono mokyklos jau pateikė skaičius, kiek ir su kokio didumo specialiaisiais poreikiais jose mokysis vaikų. Iš viso šiuo metu jų yra 185: keturi – su nedideliais, 103 – su vidutiniais, 76 – su dideliais ir du su labai dideliais specialiaisiais poreikiais. Tiesa, šie skaičiai dar gali šiek tiek keistis, tačiau didelių permainų nesitikima.
„Kai turim tokius skaičius, pavyzdžiui, vien Šakių „Varpo“ mokykloje nuo pirmos (kurių šiemet bus penkios) klasės iki aštuntos klasės mokysis 36 vaikai su vidutiniais specialiaisiais poreikiais, 18 – su dideliais ir vienas su labai dideliais, tai reikia pagalvoti, koks mokytojo padėjėjų poreikis“, – kalbėjo D. Aštrauskas pabrėždamas, kad šie skaičiai nuolat auga.
Savivaldybės Švietimo pagalbos tarnybos (ŠPT) vadovė Diana Jazukevičienė pabrėžė, kad, daugėjant vaikų su autizmo spektro sutrikimais, pagalbos reikia ne tik vaikams, jų tėvams, bet ir pedagogams.
„Švietimo įstaigų vadovai iš anksto domisi, ar bus mūsų rekomendacijos mokytojo padėjėjo pagalbai, ir skaičiuojasi etatus ruošdamiesi rugsėjui, kad vaikai tiek mokyklose, tiek darželiuose gautų visą reikalingą pagalbą“, – informavo D. Jazukevičienė patikindama, kad nors visi mokytojai yra išklausę specialiosios pedagogikos ir specialiosios psichologijos kursus, kurie šiuo metu privalomi, tačiau specialistų ir mokytojų padėjėjų pagalba jiems labai reikalinga.
Ji pastebėjo, kad daugelis tėvų perdėtai didelius lūkesčius deda į mokytojo padėjėją, nes klaidingai mano, kad jų vaikui ugdymosi procese vien jo ir pakaktų, tačiau svarbi specialistų (logopedo, psichologo, specialiojo ir socialinio pedagogų) komandos, kurią turi visos rajono mokyklos, pagalba. Mat mokytojo padėjėju, pagal reikalavimus, gali dirbti ir tik vidurinį išsilavinimą turintis žmogus, kurio funkcijos – palydėti vaiką iki tualeto, iki valgyklos, padėti išsiimti reikiamas pamokai priemones ir t. t. ŠPT vadovė pasidžiaugė, kad dalis mūsų rajono švietimo įstaigose dirbančių mokytojo padėjėjų turi pedagoginį išsilavinimą, tad gali vaikams pagelbėti ir daugiau.
Pasak D. Jazukevičienės, vaikų darželiuose susiduriama su dideliu logopedų pagalbos poreikiu, nes šiandien vaikai ir vėliau pradeda kalbėti, ir dažnas susiduria su kalbos problemomis, tačiau specialistai turi galimybę priimti tik vyresniuosius – penkerių, šešerių metų vaikus, kai tuo tarpu pagalbos reikia ir dvimečiams, trimečiams. Panaši situacija su mokyklų psichologais, kurie dėl virškrūvio nepajėgia konsultuoti tiek mokinių, koks yra poreikis, todėl dažnai dėl logopedų ir psichologų trūkumo kreipiamasi ir į ŠPT, kur suteikiama visa reikiama pagalba.
Gelgaudiškio „Šaltinio“ ugdymo centras nuo šių metų kovo tapo vienu iš aštuonių regioninių specialiojo ugdymo centrų. Jame nuo 2024 metų sausio pradedama teikti pagalba beveik 37 tūkst. vaikų, kurie ugdomi regione nuo Pagėgių iki Kalvarijos. Kaip informavo centro direktorė Genė Žilinskienė, pagalba bus teikiama vaikams, kurie turi intelekto, įvairiapusių raidos, elgesio ir emocijų sutrikimų.
„Šaltinio“ ugdymo centro specialistai įvairiomis formomis konsultuos priskirto regiono mokyklas dėl tinkamų įtraukiojo ugdymo sąlygų sukūrimo specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams. Pagalba bus teikiama mobiliai komandai atvykus į mokyklą, ugdymo centre Gelgaudiškyje arba nuotoliniu būdu. Pačiame centre bus priimami mokiniai dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų turintys didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių. Dar viena centro funkcija – tobulinti vadovų, mokytojų ir jų padėjėjų įtraukiojo ugdymo organizavimo būdų, metodų ir priemonių taikymo kompetencijas.
G. Žilinskienės teigimu, šiuo metu pradėta formuoti nauja komanda, kuriai vis dar trūksta specialiųjų pedagogų, ergoterapeuto, socialinio pedagogo ir logopedo. Ji neabejoja, kad visus specialistus pavyks surasti ir sėkmingai pradėti darbą, tačiau su ergoterapeuto paieškomis kiek sudėtingiau. Nors ši profesija egzistuoja apie šimtą metų, Lietuvoje, skirtingai nei kineziterapeutų, jų labai mažai. Šios srities specialistų misija – padėti asmenims tapti savarankiškiems po patirtos ligos ar traumos ir žmones, turinčius intelekto ar raidos sutrikimų, įtraukti į aktyvią veiklą, kuri atstato prarastas funkcijas ir padeda įsilieti į bendruomenę.